Kanat

Onko sinulla kotitarvekanoja tai lemmikkivuohia, akvaariota tai marsuja? Täältä löydät muut lemmikki- ja hyötyeläinten omistajat

Re: Kanat

ViestiKirjoittaja AnneH » 02 Syys 2013 07:32

Meillä on muninta kiihtynyt syksyä kohti. Jostain luin, että näin menee mutta en ole aikaisemmin huomannu. Eli meillä munii nyt 5-7 kanaa kahdeksasta päivittäin, kaksi hautoo edelleen. Ihan kiva koska munia menee.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 02 Syys 2013 12:21

Olen nt antanut kanojen hengailla tontilla vapaana, piti vaan varmistaa että nuo uudet kanat jotka tuli Veijarista kotiutui ensin :) Ne on kyllä hauska porukka ^hehhee^ Kynnetään vähän joka nurkalla ja kun näkevät ihmisen tullaan jalkoihin kerjäämään. Eilen olivat ekan kerran iltaan asti ja siellä oltiin kahdeksalta sitten takas orrella koko poppoo.
Kissoja ei onneksi kiinnosta, Kerttu-koiraa ne ei pelkää yhtään eikä sakemannia, mutta Martta-koira on kanojen aikaan ainoastaan hallitusti ulkona. Siitä ei ole ihan niin varma että pystyykö pitämään jahtiviettinsä kurissa ;)
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 02 Syys 2013 15:42

Meillä kans ovat ulkoilleet vapaasti silloin tällöin, kerran menivät talliin ja olivat kuopsutelleet hevosten puruissa sydämensä kyllyydestä, kukko vaan kiekui tallista käsin kovaan ääneen :) Yleensä kyllä möyhentävät mun ja äidin kukkapenkkejä, siks on pitänytkin rajoittaa kanojen ulkoilua kun haluaisin et penkeissä kasvaiskin jotain :/ Yhtenä iltana jäivät pitkään ulos ja häkin ovi oli jostain syystä kiinni (yleensä jätän sen aina auki että pääsevät halutessaan takaisin). Olivat sitten jo parveilleet ovella et pitäis päästä nukkumaan, eipähän tarvinnu houkutella :)
Terhi

ViestiKirjoittaja SannaS » 02 Syys 2013 17:42

Mä en ole pitänyt vapaina kanoja, luulen että toinen koira lahtais ne pian... Ja toisaalta mietin että paskooko ne joka paikan sitten *nolo*

Saa nähdä miten talvikanalan kanssa käy, jos ei saada eristettyä Tota peltikoppia niin voi pian joutua pienentämään laumaa talveksi kun siihen pieneen ei mahdu kuin max 6 kanaa ^surkuli^
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 03 Syys 2013 08:42

Mä näin äsken miten harakka oli jäänyt jumiin kanalan verkkoon, syöksyin tappajakoiran kanssa ulos mut ei Se koira suostunut tekeen harakalle mitään. Vissiin oppi menny perille ja luuli lintua kanaksi. Noh, mä tapoin sen harakan :twisted:
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 03 Syys 2013 09:05

tappajakoira :D No onneks oli tappajaemäntä ;) Meillä ei oo saatu tapettua niitä ryökäleitä kun ovat niin vikkeliä *gr* ja toisaalta ei oo aikaa siinä aina hengailla ilmakon kanssa et sais niitä säikyteltyä.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 03 Syys 2013 19:52

Mä sitten päivällä katselin kun toinen harakka tuli katsomaan raatoa minkä jätin nurtsille.. heti tuli suru kun ajattelin, että siinä se äiti tuli katsomaan lastaan jonka mä tapoin ^surkuli^ Noohh, suru kyllä lähti kun elävä harakka alkoi vaan tyynesti nokkimaan sitä kuollutta, hyiii *kurk*
Meillä on harakat käyneet niin varovaisiksi että huomaavat kun tulen keittiöön niin lehahtavat pakoon.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 06 Syys 2013 09:19

Meillä on kaksi tipua *heart* Alhon alla sinisestä munasta kuoriutunut ja Rokkikanan alta naapurin munista. Molemmilla vielä kaksi alla et saapi nähä jaksavatko hautoa loppuun. Molemmat tiput pingviinin värisiä mustia. Eilen huomasin säröilyjä ja pikaisesti siivosin kanalan, viime yönä oli kuoriuduttu.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 07 Syys 2013 10:28

Siirsin toisen kanan alta tipun alhon alle, saa rokki hautoa vielä. Jos alho kyllästyy lopun kahden munan haudontaan niin voi aina tyrkätä sitten roki alle. Kätevää kun on kaksi hautojaa ^jesh^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 07 Syys 2013 21:36

Onnea tipuista *ihQua*
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 08 Syys 2013 08:51

Kiitoksia *heart*
Niinhän siinä kävi, ettei alho malttanut odottaa muiden kuoriutumista eli Rokkikana saa jatkaa, vielä ei säröile muut neljä munaa. Toivotaan että rokkikana saisi edes yhden tipun *why^
Lisäksi on nuorikko vasta munimaan alkanut alho kököttämään pesässä :/ Nostan sen sieltä aina pois, mutta vaappuu takaisin samantien. Ei sillä ole edes munaa pesässä.

Taidan alhon tipuineen eristää kanihäkkiin, aamulla kana läks pihalle ja jätti tiput huutamaan ovelle jossa aika korkea kynnys. Tuli kyllä takaisin kun lapset huuti apua, mutta ei kyllä tarttis lähteä niitä vielä ulos houkuttelemaan *¨soosoo^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 13 Syys 2013 10:04

Tänä aamuna löysin toisen tipuista kuolleena kanalan lattialta ^surkuli^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 13 Syys 2013 10:36

*itkut¨ mihin oli kuollut?
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 13 Syys 2013 10:51

En tiiä, täysin ehjä oli ja ilmeisesti vastikään kuollu kun oli vain vähän viileä.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 13 Syys 2013 11:26

Voi tylsyys, tollanen on kurjaa :( Mä ihmettelen että meillä kaikki tiput pysyi hengissä, kun eikös niistä aika usein joku kuole? ^hmm^

Meillä kanat on nyt ulkoilleet muutaman kerran häkin ulkopuolella jotta päästään sitten tekemään remonttia ilman kanoja sinne kanalan sisälle, ei siitä tuu mitään että kannetaan lautaa ovensaosta ja kanat säntäilee joka puolella. hyvin nuo ovat vielä menneet, tontilla pysyneet.
SannaS
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Muut eläimet