Suositelkaa järjestelmäkameraa

TÄLLE ALUEELLE VOI KIRJOITTAA KIRJAUTUMATTA!

Suositelkaa järjestelmäkameraa

ViestiKirjoittaja kuviakuvia » 04 Syys 2012 18:18

Mikähän järjestelmäkamera olis hyvä aloittelijalle? Tähän mennessä olen kuvaillut vain digikameralla, joista viimeisin Canonin ns. super zoom- kamera. Kuvaan lähinnä hevosia, lapsia ja lemmikkejä, mutta kiinnostusta olisi myös maisema- ja luontokuviin.
kuviakuvia

Re: Suositelkaa järjestelmäkameraa

ViestiKirjoittaja SannaS » 04 Syys 2012 22:05

mä haluun kan, ja mahd halvan kiitos... ;)
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja hmmh » 04 Syys 2012 22:19

Halpaa ja hyvää harvoin saa samaan pakettiin *what*
hmmh

ViestiKirjoittaja kuviakuvia » 04 Syys 2012 22:20

Pitääkö järkkäreihin ostella sitten lisävarusteita, vai pystyykö sellaisella perussetillä, mikä paketissa tulee, kuvaamaan ihan kunnolla?
kuviakuvia

ViestiKirjoittaja koo » 05 Syys 2012 00:12

Pitää ostaa, ei pysty. Jos halpaa ja hyvää haluaa, niin en suosittele yhtään ainoaa järkkäriä. On olemassa bridgejä, nk puolijärkkäreitä, joilla tavan tallaaja pääsee samaan lopputulokseen kuin järkkärirungolla + vähän paremmallakin optiikalla. Näitä on esim Canonilla Powershot-sarjassa & G-kamerat. Numeroita en juuri tähän hätään voi heittää, olen puhelimella ja en pääse tarkistamaan etten puhu ihan puuta heinää. Powershoteja löytyy tosiaan myös perus taskupokkareina, G muistaakseni vain bridgesarja.

Siinä vaiheessa, kun kamerasettiin on valmis laittamaan sen about tonnin, alkaa mielestäni olla järkeä järkkäriin. Nuo 300-400e kittisetit ovat täysin turhia, niihin ei kenenkään tulisi sekaantua. Paketin mukana tuleva(t) putki(/et) on täyttä kuraa, eikä sillä pärjää pitkälle eikä pahemmin kehity -ja jos ei halua kehittyä, voi taas tyytyä tuohon bridgeen ja sen kanssa automaattiräpsyihin. Bridgeissä on muuten sellainen loistava ominaisuus kuten järjestelmissäkin, kuin manuaali. Ei ole mitään järkeä kuvata automaatilla, kun manuaalilla 1) kehityt 2) saat oman kädenjälkesi kuvaan 3) pystyt vaikuttamaan täysin lopputulokseen ja lista voisi vain jatkua.

Jos kuitenkin koet tarvetta järkkärille, ja budjettisi pyörii tonnissa tai alle, on valinta Canon. Tulee edullisimmaksi, (koska tarkennusmoottori rungossa) valikoima on suurin, saatavuus erinomainn ym. Rungolla ei ole niin väliä, itse olen tykästynyt kymppisarjalaisiin (50 & 60D) vaikka minulta kaksi satasarjalaista (350 & 500D) löytyykin. Tonneilla (1000 & 1100D) olen kuvaillut, enkä tykkää. Huomattavasti pienempiä kuin sataset/kympit, kenno kohisee erittäin herkästi, tuntuma muovinen, eikä noiden nokalle voi laittaa järeämpää objektiivia tai tasapaino heittelee ja kuvaus on epämukavempaa. Sataset ovat perushyviä, pärjää pitkälle kunhan ei erehdy ostamaan vanhan tekniikan runkoja (=450D edeltävät) ja tosiaan, panostaa putkeen. Uutena taitaa enää saada vain 550 & 600Dtä, niissä ei oikeastaan muuta eroavaisuutta ole kuin näyttö. Ja hinta. Käytettynä 500-600D/50-60D on loistava valinta, jos myyjä on luotettava eikä suljinta ole turhia raiskailtu.

Jos runkoon voi laittaa 1,5t -->, on oikeastaan aivan sama ostaako Nikonin, Canonin vaiko Sonyn, ovat pikälti samantasoisia ja tässä hintaluokassa kaikista löytyy jo rungosta tarkennusmoottorit. Näitä runkoja tarvitsevat tosin tuskin kyselisivät asiasta täällä. ;)

Putkista vielä lyhyesti sen verran, että panostakaa valovoimaan. Noissa paketeissa tulevien vv on yleensä f/3.5-5.6, joka on surkea. Minulla on käyttöputkena surullisenkuuluisa Canon EF 50mm f/1.8 II, jossa on loistava valovoima ja piirtokin huomattavasti "suttuja" = kittejä ja muita superhalpisputkia parempi. Eikä kannata erehtyä ostamaan superzoomia, polttovälillä 18-200, 70-300, tai muu tämäntyyppinen. Canon EF 70-200mm f/4 L USM on yksi parhaista yleisputkista, hintaa n. 600e ja käytettynä voi saada neljäänsataan. Zoom riittää erittäin pitkälle, mutta laajakuvia = maisemia tällä ei saa otettua, siihen parempi on lyhytpolttovälinen laajakulmaobjektiivi, eli alle 50mm pitkä. Kiinteässä on oikeastaan aina zoomia parempi piirto, tarkennus ja vv, mutta jotkut kokecat zoomittomuuden hankalaksi. (minä taas en osaa enää kuvata zoomeilla, kun kiintiden kanssa leikkinyt ties kuinka kauan)

Pahoitteöen mahdollisia epäselvyyksiä ja kijoitusvirheitä, tulin "vain äkkiä vilkaisemaan" puhelimella ennen nukkumaanmenoa...
koo

ViestiKirjoittaja Katja » 05 Syys 2012 00:27

Mulla on Canon powershot sx30. Pitkään arvoin sen ja halvan järkkärin välillä, mutta päädyin tähän kuitenkin edullisen hinnan ja helppokäyttöisyyden takia. Sitten joskus jos ja kun on varaa ja ennenkaikkea aikaa opetella kaikkia hienouksia, saatan satsasta kunnon järkkäriin, mutta tähän olen ollut kyllä ihan tyytyväinen *ihQua*
Katja
Valvoja

ViestiKirjoittaja koo » 05 Syys 2012 17:44

Canon Powershot G12 taitaa olla tällä hetkellä paras bridge, hintaa vajaa 400e mutta vastaa n. 900e järkkärisettiä, kunhan siihen kameraan tutustuu. Ainoat erot järjestelmän kanssa tuolla on hinta, (pienempi) koko/paino, (pienempi) sekä kiinteä putki. (joka on erinomainen) Tähän saa liitettyä myös järkkäreihin myytäviä ulkoisia salamoita, (kunnollinen 90e-->) joka taas on ehdoton plussa, koska kameran sisäiset salamat ovat aivan surkeita oikeastaan poikkeuksetta. G11/12 on myös erittäin monella ammattikuvaajalla kakkoskamerana, kun jostain syystä ei ykköskamera siihen tilanteeseen toimikaan.

Ettäjoo, jos haluat tilanteiden, perheenjäsenten, lemmikkien ja lomamatkojen ikuistamiseen erittäin hyvällä hinta-laatu-suhteella olevan kameran, yo on sellainen. Ja ei, en ole Canonin jälleenmyyjä. ;) Canon PS SX30 on myös tosiaan hyvä, mutta siitäkin on tullut uudempi versio, SX40, joten kolmekymppistä ei enää uutena saa. 40 taas on taas päivitetty versio, mutta molemmilla tulee pärjäämään pitkälle kun 30kin on vain 2010 tai 11 malli --> ei vanhentunutta tekniikkaa. Ja jos (vanhasta) pokkarista oikeastaan ihan mihin tahansa vanhempaankin järkkäriin/puolijärkkäriin vaihtaa, ei se vanhene tälle käyttäjälle ihan heti. Sen sijaan vaihto esim. 7D mark II --> 1D mark II voi olla huono vaihto. SX-kameroissa hinnat pyörivät myös tuossa vajaassa 400e. SXissä on Gtä enemmän zoomia, ja myöskin ulkoisen salaman mahdollisuus.
koo

ViestiKirjoittaja kuviakuvia » 06 Syys 2012 21:36

Kiitos koo, aika kattava tietoisku ^jesh^ taidat harrastaa kuvaamista ja kameroita enemmänkin!?
kuviakuvia

ViestiKirjoittaja koo » 14 Heinä 2013 12:49

Teoriapuolella ainakin. ;) Rahatilanteen (jonka huomaa tuosta käytössä olevasta setistäkin, [Canon EOS 500D & Canon EF 50mm f/1.8 II] josta kylläkin tykkään kovasti) vuoksi kokemukset eri merkeistä/malleista on melko vähäisiä & lyhytaikaisia, sarjaa "wow, tuolla on tuollainen kamera, saisinkohan kokeilla?"/kaverien kamerat. Kummasti jaksaa lukea ja opiskella itseään kiinnostavaa aihetta tunti tolkulla päivä toisensa jälkeen -parhaiten toki kuvaamaan ym oppii tekemällä, mutta minua kiinnostavat niiden lisäksi juurikin vertailut, arvostelut ja tekniset speksit eri malleista. :D

(sen verran vielä pakko sanoa, että jos tuohon järkkäriin kuitenkin päädyt, joudut ostamaan kaksi eri objektiivia rungon lisäksi. Maisema/luontokuviin laajempaa, esim. 17-70mm f/2.8 Sigmalta tai Tamronilta, ja taas lemmikki/muotokuviin esim. 85mm f/1.8 Canonilta, 50-150mm f/2.8 Sigmalta tai juurikin tuo Canon 70-200mm f/4L TAI f/2.8L USM. Tämä on ehkä yksi opettavaisimmista kuvista liittyen muotokuvaukseen -maisemakuviin taas pidempi putki on liian... noh, pitkä saadaksesi siihen tallennettua luonnon. Tuo 50mm on myös tähän ihan ok peli, mitään lintu/macrokuviahan sillä ei todellakaan saa, mutta perus auringonlaskut ja sen suuntaiset.)

Tymnelultut on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 14 Heinä 2013 12:49
koo

Paluu VAPAA SANA!