Lapset & hevoset

TÄLLE ALUEELLE VOI KIRJOITTAA KIRJAUTUMATTA!

Lapset & hevoset

ViestiKirjoittaja humppa » 11 Elo 2012 22:54

Eilen uutisoitu onnettomuus, jossa neljävuotias poika kuoli hevosen potkuun on herättänyt keskusteluja siitä kannattaako lapsia ottaa tallille/hevoshommiin mukaan. Miten estää vastaavanlaiset onnettomuudet ja saako lapsia edes ottaa mukaan tallille? Entä jos hevosia on kotipihassa?
humppa

Re: Lapset & hevoset

ViestiKirjoittaja SannaS » 12 Elo 2012 12:45

Meillä on molempia, ja kieltämättä mietitytti aika paljon koko päivän tuo juttu kun siitä uutisoitiin... Mietin ihan vakavissani että laitanko lapsille kypärän päähän aina kun talutetaan hevosia ja mennään niiden tarhaa tai laitumelle. Toisaalta, ne ovat lapsia joille koko elämä on uutta, ja jos he oppivat sellaisen tavan niin ei se ole muita tapoja kummoisempi, mutta itse kun on koko elämänsä hoitanut hevosia ilman kypärää, niin se tuntuu hassulta. Luulen että alan olla varovaisempi lasten ja hevosten kanssa touhutessa, nyt he ovat saaneet aika vapaasti pyöriä ponin kanssa.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 12 Elo 2012 15:58

Mua on mietityttäny myös tuo uutinen kun hevoset on omassa pihassa. Tosi tarkka olen ollut siitä ettei muksut tule hevosten tarhoihin kun hepat on siellä vapaana, mutta hevosta harjatessa kulkevat välillä varomattomastikin takaa. Tosi tarkkana noiden kanssa kyllä saa olla, varsinkin kun meillä on vaan isoja hevosia, ei poneja.
Terhi

ViestiKirjoittaja Paula » 12 Elo 2012 17:59

Täällä esim ratsastuskouluissa kaikilla alle 18v pitää olla kypärä tallissa ja tarhojen/hevosten lähettyvillä. Tyttärellä on aina kypärä päässä hoidettaessa ja hevosten lähellä.
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja Katja » 12 Elo 2012 18:38

Mä oon alusta asti pitänyt sen säännön, että kypärä on tallilla aina päässä. Eli se laitetaan päähän kun lähdetään hakemaan hevosta/ponia tarhasta ja otetaan pois kun ne on viety pois. Taluttaessa ym. lapsi on mun toisella puolella ja pitää mua kädestä kiinni. Tallissa on armoton kuri, että hevosten takaa ei juoksennella ja että hevoselle jutellaan ja huudellaan aina kun lähestytään. Kyllähän tollainen alle neljävuotias innostuessaan nuo asiat välillä unohtaa, mutta yritän kyllä aina pitää silmällä. Toki kaikista varotoimenpiteistä huolimatta jotain voi tapahtua, mutta voihan mitä tahansa tapahtua vaikka hevosia ei olisi lähimaillakaan.
Katja
Valvoja

ViestiKirjoittaja Heli » 12 Elo 2012 21:42

Järkky uutinen *surkea*

Mä olen kyllä jatkossa lasten kanssa tarkempi sääntöjen kanssa tallilla ja kypärä on aina päässä.
Heli

ViestiKirjoittaja Paula » 13 Elo 2012 03:02

Niin ja mulla lapsi kävelee aina hevosen edellä tai kaukana takana. Tai mieluiten selässä:-)
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 13 Elo 2012 07:47

Mutta entäpä kun niitä hevosia on kotona? Se on ihan eri asia kuin se että mennään tallille.

Meillä hevoset on käytännössä pihassa, ja lapsille on sanottu ja teroitettu että hevosten tarhaan ei mennä, mutta.... On vähän hankalaa alkaa pitää niillä kypärää päässä aina kun mennään ulos. Toki mukuloita pitää vahtia koko ajan, mutta kun meilläkin on niitä kolme, ja joskus joutuu olla yksin niiden kansa ja hoitaa muitakin asioita niin ihan koko ajan ei ehdi vahtimaan. Eilen mekin laitettiin sitten kaikille heti kypärät päähän kun mentiin harjaamana heposia ja koitetaan pitää sellanen asenne että aina pistetän kypärä päähän kun ollaan menossa hevosten luo. (No sitten herää kysymys etät miksei äiti pidä :roll: )
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Katja » 13 Elo 2012 17:48

Toi tosiaan on oma juttunsa kun on hevoset omassa pihassa.

Paula kirjoitti:Niin ja mulla lapsi kävelee aina hevosen edellä tai kaukana takana. Tai mieluiten selässä:-)

Näin meilläkin jos vaikka jossain tiellä tai pihalla talutetaan, mutta kun kirjoitin että lapsi kävelee mun vieressä ja pitää kädestä kiinni, niin tämä siis siksi ku haetaan hevosta laitumelta ja kuljetaan laitumella, jossa on muita hevosia. Silloin haluan että lapsi on niin, että saan hänet tarpeen tullen napattua syliin.
Katja
Valvoja

ViestiKirjoittaja Paula » 13 Elo 2012 22:05

Katja: sama meillä tuon laitumen ja ratsastuskoulun käytän ym. kanssa. AINA kypärä päässä (useimmiten turvaliivi päällä) ja kädestä kiinni.
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja AnneH » 13 Elo 2012 22:22

Meidän elämään ponien kanssa tuo uutinen ei vaikuta, eikä muuta toimintatapoja. Mä olen aina ollut ja tulen olemaan tosi varovainen, joidenkin mielestä ylivarovainen. Kypärää ei pidetä poneja hoitaessa, mutta lapsi ei lähesty edes ponia ellen ole vieressä.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 15 Elo 2012 06:49

Tuo kädestä pitäminen yms on ihan jees kun on lapsi, mutta entä kun on lapsia? Se on ihan eri asia kun niitä pyörii mukana 3 kuin 1, ja nyt olen tullut siihen tulokseen että kypärät laitetaan päähän kun mennään hevosten luokse, aina ja heti. kun on vain 2 kättä (joista toisessa ehkä on hevonen) niin ei pysty millään pitämään kaikkia kädestä. Niin ja siis meillä on niin pieniä lapsia että varotoimenpide on täsäs vaiheesa musta paikoillaan, nuorinkin tulee vasta 2v. jos ne olis kouluikäisiä niin ehkä sitten olis hiukan eri, mutta noin pienten kanssa ei oo haittaa vaikka se kypärä on päässä koko ajan kun hevostellaan...
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 16 Elo 2012 08:14

Niin kyllä se kypärä on halpa henkivakuutus ^jesh^ Turvaliivikään ei olis pahitteeksi..
Meillä on tuo HC pienin turvaliivi joka oli talvella vielä vähän iso, mutta luulen et nyt menee jo. Poika siis 3½v pitkä laiha rimpula.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Paula » 16 Elo 2012 08:38

Meillä on Airowear:in turvaliivi. Löysin tuurilla käytettynä. Mutta muuten ainoa (?) (en ole muita löytänyt) merkki joka tekee 3 vuotiaalle sopivia liivejä.
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja AnneH » 18 Elo 2012 07:59

Paula onko se sellainen palaliivi? Kun muunlaista en viitsisi päälle laittaa kun ovat niin tönkköjä.
AnneH
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu VAPAA SANA!