induktioliesi, keraaminen vai "tavallinen"?

TÄLLE ALUEELLE VOI KIRJOITTAA KIRJAUTUMATTA!

Re: induktioliesi, keraaminen vai "tavallinen"?

ViestiKirjoittaja SannaS » 23 Tammi 2012 12:48

En tiedä Paula niistä....

Meille nyt lähti sitten IKEAsta mukaan induktio (se joka maksoi 299€) ja sitten uuni, taisi maksaa 399€. Odotan kovasti että saadaan ne paikoilleen! TÄnään just mietin kun paistoin croissanteja meijän vanhalla pjaskalla uunilla, että seuraavaksi mulla on sitten kiertoilma ja croissantit paistuu myös sisältä.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Paula » 01 Helmi 2012 10:13

Minä tykkään tuosta meidän hellasta todella paljon. siellä on juuri rintapumppu kiehumassa ja puuro kanssa ja minä makkarissa kaikessa rauhassa imettämässä. Laitoin nimittäkn ajastimet päälle :-) todella kätevää, koska induktio pitää juuri saman lämmön kokoajan ja kun levy sammuu niin kiehuminen loppuu heti, ei jälkilämpöä...
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 22 Helmi 2012 21:45

tänään koeajettiin tuo induktioliesi, ja onhan se *<3* verrattuna vanhaan!
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 01 Maalis 2012 22:00

Mä oo kyllä ihan myyty tolle liedelle *heart* Vedenkeitin on mm. turha kapistus meillä, tolla liedellä tulee niin nopeesti vesi kiehuvaksi että vedenkeitin jää toiseksi!
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Paula » 09 Maalis 2012 09:42

Sanna: sama meillä, vedenkeitin jouti romukoppaan heti:-)
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja Terhi » 09 Maalis 2012 10:54

Sanna, oletkos ollut tyytyväinen uuniin myös?

Tuo Ikean induktioliesi on saanut niin paljon kehuja että saattaapa tulle meillekin sellainen sitten aikanaan :) Onko se edullisempi kuin muut vastaavat?
Terhi

ViestiKirjoittaja Paula » 09 Maalis 2012 17:38

Terhi on ne (niitä on monenlaisia) edullisempia JA 5 vuoden takuu!
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 09 Maalis 2012 21:41

Joo me ostettiin uuni myös, maksoiavt yhteensä 700€, induktiotaso oli 299 ja se uuni 399. SE on kiertoilma, ja olen ihan sairaan tyytyväinen siihenkin. Meidän vanha tosin oli ihan pjaska, ttä siinä mielessä mä olen huono vertaamaan kun kaikki olis varmaan parempia kuin ne vanhat ;)
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Katja » 21 Maalis 2012 23:05

Meillä ei oo hella vieläkään vaihtunut. No, toi vanha on kolmisenkymmentä vuotta vanha, niin mikäs kiire tässä :roll:
no mut nyt kyllä sanoin miehelle, että pakko se uus on jo hankkia kun levytkin lämpenee jumalattoman hitaasti ja koko hiton hella kiikkuu. Luukku kuumenee (silloin harvoin kun sitä uunia käytän) ja meidän 1 v. on jo pari kertaa siihen näppinsä polttanut. Mulle riittäis se keraaminenkin ja Hobby Hallin kuvastossa oli aika kivan oloinen keraaminen Whirpool, mutta täytyy nyt vielä miettiä sitä induktiota..
Katja
Valvoja

ViestiKirjoittaja Paula » 21 Maalis 2012 23:33

Katja: älä edes mieti keraamista!
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja ilona » 22 Maalis 2012 21:24

mä en ole ollut koskaan valikoimassa omiin keittiöhin liesiä (johtuen siitä, että kaksi viimeisintä kotia on ostettu muutaman vuoden vanhoina, eli muiden ratkaisujen mukaan on menty). Ja keraaminen on nykyisessä ja edellisessä. Eikä ole sinänsä mitään huonoa sanottavaa. Eli induktiosta ei ole muuta käsitystä, kuin se, että sain siskoni kattila&pannu armeijan kun vaihtoivat induktioon ja lähes kaikki kattilat jäi sopimattomiksi ;)
ilona

ViestiKirjoittaja SannaS » 22 Maalis 2012 22:17

Paula miksei keraamista? Mua kiinnostaa kun en ymmärrä näitten päälle mitään, paitsi sen että tuo meidän induktio on taivaallinen *ihQua* Meillä ei ollut kuin yksi kattila joka ei passannut tuon lieden kanssa.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 25 Maalis 2012 20:29

Niin miksei keraaminen?
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Katja » 13 Huhti 2012 22:28

Mäkin haluaisin vastauksen tohon, sillä meillä ei edelleenkään ole sitä hellaa :D :D
Katja
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 14 Huhti 2012 08:54

Löysin tällasen missä vertaillaan erilaisia liesiä. Ja sitten induktiosta:

"Miten induktioliesi toimii?

Vaikka induktioliesi voi näyttää samanlaiselta kuin muut keraamiset keittotasot, se toimii eri periaatteella. Yleensä keittotasojen pinta kuumenee niin paljon, että niiden päälle asetettu keittoastiakin lämpiää. Induktiolieden pinta taas lämpenee vain hieman, vaikka sille asetettujen astioiden pohjan ja sisällön lämpötila nousisi erittäin korkeaksi.

Induktiolieden keskeinen osa on keraamisen tason alla oleva käämi. Kun käämiin johdetaan sähkövirtaa, syntyy korkeataajuuksinen magneettikenttä. Magneettikenttä luo keittoastian magnetisoituvaan pohjaan induktiovirran, jossa molekyyliryhmien liike kuumentaa metallin. Pohjasta lämpö siirtyy keittoastian sisältöön. Induktioon perustuvat keittotasot ovat jonkin verran perinteisiä liesiä kalliimpia. Toisaalta ne kuluttavat vä-hemmän energiaa, sillä ruuan kuumennusaika on lyhyt eikä lämpöä mene paljon hukkaan. Induktiotaso jäähtyy nopeasti, ja virta katkeaa heti, kun astia nostetaan keittoalueelta. Induktioliedellä saa käyttää vain magnetisoituvista materiaaleista, kuten valuraudasta tai teräksestä, valmistettuja astioita. Astian sopivuutta voi testata kokeilemalla, pysyykö magneetti sen pohjassa.

Induktion aikaansaamaa magneettikenttää on epäilty terveysriskiksi. Kenttä on silti heikompi kuin vaikkapa hiustenkuivaimen synnyttämä."

Mun mielestä toi indutio on siitä niin mahtava kun sitä pienentää, niin se toimii välittömästi. Jos joku kiehuu liian lujaa, niin kattilaa ei tarvi ottaa pois odottamaan että levy viilenee, vaan se kiehuminen pienenee heti kun sitä volyymia pienentää. Oon kyllä ihan kovin tykästynyt tuohon induktioon.
SannaS
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu VAPAA SANA!