Ensimmäiset hevosmuistosi/ -kokemuksesi?

Yleinen hevoskeskustelu, jolle ei löydy omaa aluetta.

Ensimmäiset hevosmuistosi/ -kokemuksesi?

ViestiKirjoittaja Katja » 27 Tammi 2013 01:27

Olin saanut parivuotiaana keinuhevosen ja ratsastanut sillä päivät pitkät Ihhahhaa- biisin tahdissa. Äiti oli joskus yrittänyt saada minut heräämään päiväunilta laittamalla k.o. biisin soimaan. Olin noussut silmät puoliummessa sängystä, kiivennyt keinuhepan selkään ja keinunut biisin ajan ja painunut takaisin nukkumaan :D

Ensimmäinen muisto oikeasta hevosesta on varmaan joskus alle neljävuotiaana. Olimme juuri muutaneet maalle ja olin vanhempieni kanssa kyläilemässä vanhan pariskunnan luona. Heillä oli työhevonen, jota katselin ikkunasta. Muistoissani se on rautias pitkäharjainen hevonen, joka komeasti ravaili/ laukkaili aidan viertä, mutta todennäköisesti se on vain seisoskellut siinä aidan vieressä. Omistaja siinä puheli, että kun ei ole enää hevoselle hommia, niin täytyy laittaa se makkaraksi. Muistan olleeni jotenkin surullinen asian vuoksi ja miettineeni, että miten ihmeessä siitä hevosesta saa makkaraa. Lopulta päädyin siihen, että sen jalat varmaan leikataan viipaleiksi ja muu hevonen jää sitten jäljelle ylimääräisenä *what*

Silloin 80- luvulla meidän kylällä oli enemmänkin työhevosia ja joskus 7- 8- vuotiaana olin niistä jo niin kiinnostunut, että lähdin aina mukaan sellaisiin paikkoihin, jos vaikka isälläni oli sinne joitain asioita. Hankin kyläkaupasta sinisen piikkisuan ja sillä kävin aina luvan saatuani harjaamassa Suvia, Pikaa, Muistoa jne. Yhdeksän vuotiaana pääsin sitten vihdoin juuri tuon Muiston selkään. Omistaja talutteli tammaa pitkin metsäteitä ja minä istuin selässä tavattoman ylpeänä ja onnellisena ja yritin kovasti pitää ryhdin hyvänä ja kantapäät alhaalla ja ohjien puuttuessa otin nipun jouhia molempiin käsiini ja pujoittelin ne sormien välistä ohjien tapaan :D

Samana syksynä pääsin jo ratsastamaan "oikeasti", mutta silti nuo kesäiset ratsastuslenkit Muiston selässä olivat ne ensimmäiset ja mieleenpainuvimmat ratsastuskerrat *heart*
Katja
Valvoja

Paluu Yleinen keskustelu