Influenssarokotuksen sivuvaikutukset

Yleinen hevoskeskustelu, jolle ei löydy omaa aluetta.

Influenssarokotuksen sivuvaikutukset

ViestiKirjoittaja Terhi » 10 Loka 2012 09:55

Onko teidän hepoilla ollut oireita rokotuksen jälkeen? Mä en ole aikaisemmin huomannut mitään, mutta meidän tamma rokotettiin maanantaina ja eilen illalla oli aika outo. Ei meinannut tulla tarhasta pois, näytti että olo on hankala, pikkuisen vapisi ja väisteli kosketusta. On arka muutenkin mutta on kyllä antanut tarhasta viime aikoina kiinni ihan hyvin. Sain sitten talliin ja karsinassa "vääntelehti" kummasti ja oli sellainen vaisu, söi kuitenkin ihan normaalisti. Lämpö mitattiin mutta oli ihan normaali. Myöhällä kävin vielä katsomassa ja oli ihan ok, samoin aamulla. Oisko nuo voineet johtua rokotuksista?
Terhi

Re: Influenssarokotuksen sivuvaikutukset

ViestiKirjoittaja SannaS » 10 Loka 2012 17:46

Miksei se voi johtua, varsinkin jos hevonen tosiaan on herkkä. Jos se menee ohi itsestään niin luultavasti on vain rokotuksesta. Vohan ihmisillekin tulla siitä lihaskipua yms influenssankaltaisia oireita, että jospa hepallekin?
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 10 Loka 2012 20:20

Eilen olivat tutkineet tammaa tarkemmin ja se kaula sillä kuulemma on kipeä, pistokohdan ympäriltä. Isä oli soittanu pistäneelle lääkärille ja siitä kuulemma johtuu. Tänäänkin oli vielä vaisu eikä ollu antanu isälle kiinni, mä sain sen sentään talliin yöksi :)
Terhi

ViestiKirjoittaja rulla » 21 Loka 2012 09:46

Mun ex- hevonen sai kerran k.o. rokotteesta aika samankaltaisen reaktion. Kaula oli turvoksissa ja arka ja hevonen oli muutaman päivän kipeän oloinen. Meni onneksi ohi muutamassa päivässä.
rulla

ViestiKirjoittaja koo » 21 Loka 2012 14:27

Mietiskelin tässä, että rokotatteko joutohevosenne? Meillä on siis 17-vuotiaaksi kääntyvä rp-ruuna, joka on rokotettu aluekisaohjeiden mukaisesti. Ensi kuussa olisi taas piikittelyn aika, mutta pohdin, että pitäisiköhän nyt antaa olla ja todeta, ettei meistä olekaan kisaratsukoksi -kun tosiaan matkaratsastuskisoja varten se rokotettiin, mutta eipä niitä sitten enää täällä järjestetäkään. Tänä vuonna hyppi kaverini kuskinaan kahdet vai kolmet kisat, edellisenä yhden ja sitä ennen parin-kolmen vuoden totaalitauko. Sinäänsä siis ei olisi paha menetys kun en koe kisaamisen olevan mitenkään tärkeää, eikä tuosta kunnon kisaponiakaan enää tule eikä saa, mutta jos nyt järjestäisivätkin taas keväänä matkakisat, niin harmittaisihan se... Ja kun inhoan lääkitä/piikittää hevosta tai mitä tahansa turhaan... Äh, en tiedä.
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 21 Loka 2012 15:24

No kyllä se taitaa hieman pakollista olla jos haluaa hevostaan Tetanukselta suojata... Nykyisin kun niitä ei vissiin saa kuin yhdistelmärokotteina.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Paula » 22 Loka 2012 00:01

Onhan se ikävä jos ponille jotain tapahtuisi, kun ne muut kisaavat voi tuoda pöpöjä tuliaisina ja se jäykkäkouristus tietenkin. Eri asia jos olisi omalla kotitallilla.
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja Terhi » 22 Loka 2012 09:12

Mä olen miettinyt myös pitääkö meidän eläkepolle rokottaa. Ei käy enää raveissa, mut muut tallikaverit kyllä käy.
Terhi

ViestiKirjoittaja SannaS » 22 Loka 2012 09:24

jäykkäkouristus on ikävä pöpö joten suosittelen lämpimästi.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 22 Loka 2012 09:52

Ja siihenhän taas ei vaikuta muiden heposten reissaamiset, kun tulee maaperästä jos on tullakseen. Kaveri kyllä alkoi lähestulkoon huutamaan, että se on sitten meidän syy jos talliin tulee pääntautia. Öh, ei ole kyllä tuota koskaan pääntautia vastaan rokotettu, liekö ketään hevosista. :D Että eiköhän se siitten helpommin heidän, tai toisten kisaavien & ulkopuolella valmentautuvien mukana kantaudu jos kantautuu.. Hmmh, pitääpä miettiä, nuokin rahat kun voisi käyttää osteopaattiin, jonka koen kyllä olevan tuolle tärkeämmän kuin rokotusten. En ole oikein koskaan luottanut piikkien tehoon...
koo

ViestiKirjoittaja Terhi » 22 Loka 2012 10:01

Tämän mukaan jäykkäkouristuksen voi ottaa erikseenkin, jos ei halua influenssarokotusta. Musta tuntuu kuitenkin et sama ottaa molemmat. Pitääkin kattoa millon tuo on viimeksi rokotettu, muistaakseni loppuvuodesta ne oli kaikki.

Käsittääkseni ravihevosia ei yleisesti rokotettu influenssaa vastaan ennenkuin se tuli pakolliseksi 2010 (ei meilläkään :oops: ) Ei sit varmaan tuotakaan jäykkäkouristusta vastaan, mä en ainakaan muista ^hmm^ Hyvähän se on, että nuo tuli pakolliseksi.
Terhi

ViestiKirjoittaja SannaS » 22 Loka 2012 11:05

Terhi tuon jutun päiväys oli 29/3/2009
Kysyin just viimeksi että eikö sitä saa erikseen ja mulle sanottiin että sitä pelkkää tetanusta ei enää saa ollenkaan yksin. En tiä onko se taas muuttunut, mutta viime vuonna rokottaessa oli näin.

Juu pääntautia vastaan ei Suomessa ole rokotetta.

Jäykkäkouristus on aika tuskallinen kuolema hevoselle, joten kyllä mun mielestä kannattaisi rokottaa hevosensa, suurempi haitta siitä taudista on kuin rokotteesta. Oulun hevosklinikalla rokotteen hinta:
rokotus 16,80 € + rokote 10,00 - 14,20 € rokotteesta riippuen, osteopatiakerta varmasti huomattavasti enemmän. Mun muistin mukaan se on ollut parikymppiä per hepo se rokotus, että ei hinnalla pilattua.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 22 Loka 2012 11:59

SannaS kirjoitti:Terhi tuon jutun päiväys oli 29/3/2009

Aijaa, lähdekritiikki, mitä se on? ^hehhee^ Hyvä kun huomasit. Pitääkin kysyä isältä millon ruunan hampaat on viimeks raspattu, jos varais ajan samalla hammashoitoon ja käyttäs tossa klinikalla. Halvemmalla saa rokotuksenkin kun käyttää klinikalla kun on niin lähellä, ei tartte maksaa ell:n km-kuluja :)
Terhi

ViestiKirjoittaja villavilla » 22 Loka 2012 15:55

koo kirjoitti:Kaveri kyllä alkoi lähestulkoon huutamaan, että se on sitten meidän syy jos talliin tulee pääntautia. Öh, ei ole kyllä tuota koskaan pääntautia vastaan rokotettu, liekö ketään hevosista. :D

Sää olit niin pieni, kun Poni hankittiin, niin et varmaan muista, että entiset omistajat sanoivat sen heillä ollessaan sairastaneen pääntaudin. Ilmeisesti edelleen ollaan sitä mieltä, että kerran sairastettu pääntauti antaa immuniteetin, vai mitä tietävämmät ovat mieltä?
villavilla

ViestiKirjoittaja koo » 22 Loka 2012 17:08

SannaS kirjoitti:
Jäykkäkouristus on aika tuskallinen kuolema hevoselle, joten kyllä mun mielestä kannattaisi rokottaa hevosensa, suurempi haitta siitä taudista on kuin rokotteesta. Oulun hevosklinikalla rokotteen hinta:
rokotus 16,80 € + rokote 10,00 - 14,20 € rokotteesta riippuen, osteopatiakerta varmasti huomattavasti enemmän. Mun muistin mukaan se on ollut parikymppiä per hepo se rokotus, että ei hinnalla pilattua.

Plus matkakulut. Koskaan (ok, viimeiseen kahteen vuoteen kun olen nämä hommat järkännyt) ei olla alle kuudellakympillä pärjätty. Omaa vinkkaa kun ei löydy ja tuo ei mikään luotettavin lastattava & kuskattava ole, niin mieluiten pysyisi kyllä kotitallilla "viimeiseen saakka" = ei turhia kuskauksia. Ainiin, tuo raspaushan tästä vielä puuttui; koko tallin yhteisraspaus kun on tosiaan tuossa alkukeväästä. Mieluusti silloin rokottaisikin, mutta siinä vaiheessa se on sitten sama olla rokottamatta, kun vanhenevat ja pitäisi taas ne kolme ylimääräistä piikittää. Raspaaja on lisäksi eri tyyppi kuin rokottaja, se ei taida edes pelkkiä piikkikeikkoja tehdä. Eikä tuosta ponista tiedä, pitääkö se nyt vanhennuttuaan raspata vuoden välein (tulee siis raspaamaan muut ja tarkastamaan tuon samalla kerralla) kun tähän saakka ollut kahden-kolmenkin vuoden välit = ei kannata tilata tuota raspaamaan, jos sitä ei sitten tarvi/edes voi raspata. Voi jeesus, kyllä kohta hankin omat välineet ja teen nuokin itse. :D Ja kyllä, suunnittelen kaiken erittäin hankalasti saadakseni asiat toimimaan nopeasti & helposti.. *nolo*
koo

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu