Helpotusta tamman kiimakipuihin

Yleinen hevoskeskustelu, jolle ei löydy omaa aluetta.

Helpotusta tamman kiimakipuihin

ViestiKirjoittaja Katja » 10 Touko 2012 09:35

Tammallani on voimakkaat kiimat ja tuntuu että kiiman aikana se myös jännittää/aristaa selkäänsä. Onko kellään kokemusta kiimakipujen ja muidenkin oireiden helpottamisesta?
Katja
Valvoja

Re: Helpotusta tamman kiimakipuihin

ViestiKirjoittaja JenniF » 18 Kesä 2012 16:56

Itselleni tulee mieleen, että kiimakivut varmaan hellittää sitä myötä, kun saa kiimankin lievemmäksi. Yksi tallilainen syöttää kiimahäiriöiselle tammalleen better manners nimistä yrttiseosta ja enpä voi sanoa, että olisin nyt edes huomannut ko. tamman kiimoja ja normisti tämä tamma on about koko kesän kiimassa..ja talvellakin on näkynyt selkeät kiimat.
Itse lievitän pelkällä munkinpippurilla kiimoja, mutta sen teho ei kyllä ole niin hyvä kuin tuon yllämainitun seoksen..Edelliselle tammalleni taisin saada munkinpippurin lisäksi valeriaanaa, jota piti aina kiiman alussa syötellä..mieluiten jo vähän ennen kiiman alkua, mutta en mä ainakaan ole tähän mennessä mitään kirjanpitoa pitänyt tammojen kiimoista, joten ennakointi oli hankalaa..Tästä on jo muutama vuosi aikaa, mutta siis näin mä muistelisin, että tolla valeriaanalla piti helpottaa myös noita kiiman kipuja ja siis lihasjännitystä.. vai olikohan se se kamomillankukka, jota annoin myös kiimoihin( sillä tosin tais olla vaan se tulehduksiin tehoava vaikutus kiiman yht)..pakko pahoitella tätä dementiaa tästä aiheesta. Yritän muistaa tänään tallilta tarkastaa ton yrttihomman, jos vaan löydän vielä oikeat dokumentit aiheesta..heh..
JenniF

ViestiKirjoittaja Katja » 18 Kesä 2012 22:15

Ok. Kevään ekan kiiman jälkeen mun tammalla on nyt kiimat tasoittuneet ja niin voimakasta reagointia ei sitten olekaan ollut. jotain yrttiseosta (oiskohan ollut tuo better manners..) mä sille syötin joskus muutama vuosi sitten. Silloin kiimat olivat aivan kamalia ja siinä ei yrtit paljoa auttaneet :shock: Nyt varmaan jo tehoais. Täytyypä lueskella noista munkinpippurista sun muista. Mä oon ite käyttänyt joskus valeriaanaa nukahtamisvaikeuksiin..
Katja
Valvoja

ViestiKirjoittaja AnneH » 21 Kesä 2012 06:48

Cavalorilla on tietty myös noita myös kiimoja rauhoittavia tuotteita ^jesh^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eBony » 03 Heinä 2012 15:45

Joskus lukenut jostain että D-vitamiinista olisi apua koirien kiimakipuihin, mitenköhän toimis hevosella? ^hmm^
eBony

Paluu Yleinen keskustelu