Kengättömyys

Yleinen hevoskeskustelu, jolle ei löydy omaa aluetta.

Kengättömyys

ViestiKirjoittaja SaijaN » 08 Elo 2011 13:36

Tän hetken buumi on näköjään tämä kengättömyys ja itse allekirjoittaneena olen myös pitäny meidän hevoset nyt ilman kenkiä, vissiin kohta kolmatta vuotta? Noh, anyway, kokemuksia bootseista? Haluaisin hommata ruunalle bootsit, koska kevyttä liikuntaa kuitenkin harrastetaan ja täällä on tiet niin mukulaa ja rouhetta että ei ihan paljain varpain aina hirviä lähteä. Kokemuksia eri merkeistä, malleista ja käytöstä?
SaijaN

Re: Kengättömyys

ViestiKirjoittaja JenniF » 08 Elo 2011 17:13

Easybootsit, jos ei ole ihan pyöreä kavio. En voi suositella muita, kun itselläni on noiden lisäksi yhdet toisenlaiset + muutamalla tallikaverilla myös erimerkkisiä ja noista ruununrajan yläpuolelle tulevista saa kyllä herkemmin hiertymiä sun muita aikaseksi, kuin noista easybootseista. En voi kuin suositella ja sanoa, että en ikinä osta muita, vaikka kuka mitä tyrkyttäisi. Glovet on kevyet ja helpot, mutta niissä ei ole kokoja pitsalautasen kokoisille kavioille, mutta suurimmalle osalle hevosista varmaan sopiva löytyy.
Itselläni löytyy juurikin toi pitsalautasmalli, joten käytän edessä epiccejä ja takana joko bareja tai edgejä ( edgeissäkään ei ihan suurimpia kokoja, mutta taakse mahtuu meillä vielä eteen ei). Näiden pukeminen on tekniikka laji tai ainakin gloveissa ja Bareissa, mutta kun tekniikan oppii niin sit ei enää ahdista ja sen oppii aika helposti.

Noiden huono puoli on se, että ne tippuu herkemmin, jos hevonen polkee päälle tai jos sattuu niin, että kavion koko jää just kahde koon väliin, eli toinen liian pieni ja seuraava koko aika reilu, mutta tääkin ongelma tuntuu olevan lähinnä isoissa bootseissa. Toi kengän tippuminen johtuu juuri siitä, että ei tule ruununrajan yli, mutta oikeesti nää on sirot ja öö aika sporttisen näköiset ja taas noi ruununrajan ylittävät on väkisinkin aika " paketin " näkösiä jalassa tai siis kavion ympärysmitta kasvaa, eli ensimmäisenä tulee mieleen, että hevosen täytyy levittää liikkeitään,ettei astu viereisellä monolla toisen päälle ( etenkään jos yhtään ahtaat liikkeet).
Omakohtaisesti hevosillani on pysyneet noi kengät paitsi hokkikelillä on saattanut polkea hokilla gaitterssiin ( tämä vain jos irtona juoksuttanut kentällä) ja sen seurauksena kenkä tippunut ja nyt tällä mun tämän hetkisellä hevosella on etuset juuri välikokoa, mutta silläkin kengät pysyy, kun opin vain kiristämään tarpeeksi kireälle sen kiinnityksen ja siis vuosien käytön jälkeen mun hevosilta on about 5 krt tippunut tossu, joista 4 krt on hokkikelillä , kun on revitellyt kentällä ja vain kerran ratsastuksessa.

Noissa easybootseissa on kiinteä gaitterssi, eli se on tosi hyvä homma ja kaikki hajoavat osat saa varaosina.

Pyöreällä kaviolle on vissiin simplet ainakin ihan hyvät, mutta pakko myöntää, että vaikka olisi pyöreä kavioinen hevonen niin yrittäisin löytää jonkun easybootsin mallin, joka sopisi.
JenniF

ViestiKirjoittaja eBony » 04 Syys 2011 11:11

Minuakin kiinnostaa, mutta esteenä on aina tuo laiskuus (joutuu vissiin näkemään vaivaa kun laittaa jalkaan) ja toisaalta hinta. AIka kallista jos tuollainen lentää kesken laukkapätkän jonnekin huitsin nevadaan.

Entäpä sitten se kun meillä on talvitarhana sellainen rinteellinen metsä ja täällä eteläisessä Suomessa ei tunnetusti talvet ole mitään maailman lumisimpia (nyt paria viime vuotta lukuun ottamatta), niin kuinka kengätön hevonen pärjää tuollaisessa maastossa , välillä jäätä ja välillä lunta... Kuvittelisin että hevonen kipeytyisi kun joutuisi luistelemaan tuollaisessa maastossa koko talven ilman hokkeja?
eBony

ViestiKirjoittaja JenniF » 07 Syys 2011 14:50

Viitseliäisyyttä tuo kyllä vaatii. Yksikään tossu ei ole multa kadonnut, koska noi mun mallit tuppaa olemaan kiinteällä gaitterssillä, joten yleensä jää vuohiseen kiinni ja tippuu vasta sit sen kautta. Hevosesta kiinni, miten reagoi taas tohon, jos tossu jää kiinni. Selästä käsin ei yksikään omistani ole sanonut mitään, joskin vain 2 kertaa on ratsastaessa tippunut tossu.
Irtona talvella kun on olen päästänyt kentällä revittelemään onkin sit tiputettu useampi kenkä ja siinä tilanteessa kyllä juostaan enempi, kun se mono roikkuu mukana.

Kyllä se hevonen itse varmaan osaa tarhassa varoa ja etsiä omat reittinsä, kunhan ei kengälliset aja sitä tai muuta. Omani ei ole kipeytyneet ilman tossuja, mutta varmasti hevoskohtaista. ( itselläkin uusi hevonen menossa, joten jännityksellä mietin talvea). Meillä on kyllä tarhat tasamaalla tai ainakin suunnilleen. Tarvittaessa on hiekotettu pahimpia kohtia, kun täällä on suurin osa ilman kenkiä ( 6 hevosta 8 :sasta), mutta harvemmin on tarhojen sisäpuolelta tarvinnut hiekottaa( Etelä suomessa ollaan). On se mullakin käynyt mielessä, että kipeytyykö ilman kenkiä, jos on joku liukkaampi jakso menossa, mutta toistaseksi ei ole näissä meidän hevosissa ollut merkkejä.. Pari viime talvea on kyllä olleet hyviä, joten kauhulla odotan, miten homma menee, kun on semmoinen tyypillinen vettä ja räntää/ lunta vuorotellen eteläsuomen sää..
JenniF

ViestiKirjoittaja JenniF » 07 Syys 2011 14:51

Ai niin, mulla menee tossujen pukemiseen, ehkä 5 min yhteensä, mutta tietenkin kaviot pitää aika huolellisesti harjata/pestä tai jotain tälleen syksymmällä, jolloin jalat on märkiä ja kaikki hiekka jää herkästi " iholle".
JenniF

ViestiKirjoittaja KazCarm » 12 Syys 2011 23:57

meil on kans vuosia oltu ilman popoja ja hyvin menee ;)
KazCarm

ViestiKirjoittaja eBony » 22 Syys 2011 22:32

Luulen että jätän pollet kengättä nyt, saa nähdä mitä talvi sitten tuo tullessaan. Olisi kiva osata itse vuolla, mutta en oikein hallitse sitä hommaa. Raspi, puukko ja vasara kyllä löytyy mutta taitoa ei ;)
eBony

ViestiKirjoittaja JenniF » 23 Syys 2011 08:01

Mun oma on vielä kengättä, mutta en tiedä onko pakko luovuttaa. On ihan uskomaton kengän kuluttaja ja ei kuluta pohjasta vaan etupinnasta kenkää niin, että yks tossu on jo puhki, eli 3 kk käytetty maastoillessa ja olen kuitenkin mennyt maastossa keskimäärin 2-3 krt viikossa ja muutoin ilman tossuja kentällä enkä voi sanoa edes, että menisin pitkiä lenkkejä. Laskeskelin, että kengättömyys kulut tolla kenkien kulutustyylillä lähentelee vuoluineen 200 eur/ kk ja siihen on kyllä pakko sanoa, että on aivan liikaa.

Mietin tässä jos vahvistais tossua pellillä siitä edestä hieman tai jotain kikkailua keksis, koska just nyt on vasta päästy naulanreijistä eroon eikä kaviot enää lohkeakaan.. Pari edellistä lenkkiä maastossa olen mennyt ilman tossuja, mutta kuluttaa kyllä kaviotakin kärjestä. Vuolu on parin viikon päästä niin taidan vähän haastatella vuolijaa ja onneks mulla on noita tossuja varastossa varmaan kolme sarjaa niin on varaa kulutella vielä edellisiä loppuun.
Normisti siis yksi tossu kestänyt kyllä semmoista paria vuotta tosin aiemmat hevoset ei juurikaan niitä ole kuin talvisin käyttäneet.
JenniF

ViestiKirjoittaja anutus » 26 Syys 2011 10:32

JenniF kirjoitti:Pyöreällä kaviolle on vissiin simplet ainakin ihan hyvät, mutta pakko myöntää, että vaikka olisi pyöreä kavioinen hevonen niin yrittäisin löytää jonkun easybootsin mallin, joka sopisi.

Easyboot glovesta on tehty nyt myös wide-malli. Tilasin meille etusiin tuommoiset, omalla ruunalla kun on melkein enempi leveät kuin pyöreät kaviot. Toistaiseksi ovat pysyneet hyvin paikallaan, ja käsittely on ollut kohtuullisen helppoa, vaikka ensikertalainen bootsien kanssa olenkin. Jonkin verran näyttäisi, että bootsi pyörittää karvoja päkiäisten puolelta, mutta varsinaisia hiertymiä ei ole vielä ilmaantunut. Ruuna tottui nopsaan popoihin. Ei ujostellut pukemista ynnä muuta värkkäämistä ja ensimmäisellä reissullakin oli kuin olisi ikänsä bootseilla kävellyt. xD

JenniF: Hiissaako hevosesi etusiaan tai astuu varvas edellä ja kuluttaa siten enemmän kärkeä? Varpaalla astuminenhan kielii sitä, että kanta on arka jostain syystä... Sillä kiinnitin huomiota, että omallani yritteli sädemätää kesällä etusten säteisiin, jolloin ruuna ryhtyi selkeästi arkomaan kantojaan, vaikka koko ikänsä on ollut ilman kenkiä. Itse hommasin pohjalliset bootseihin, jotta se arka kanta saa pehmikettä, ja ruunakin tohtii sitten käyttää sitä. Parannusta on tullutkin, ja nykyisin ruuna astelee vasemmalla puhtaasti kantaedellä ja oikeallakin tasapohjalla popoissaan ihan käynnissäkin.

Toisinhevostelijoissa jollakin oli ollut myös sama ongelma, ja oli käyttänyt suutarilla lenkkareita. Suutari oli paikannut kärjet ja laittanut kunnon vahvikkeet paikkojen päälle. Maksaahan toki sekin, mutta varmasti halvemmaksi tulee kuin ostaa uusia bootseja vähän väliä...
anutus

ViestiKirjoittaja eBony » 26 Syys 2011 11:30

Oletteko kengättömät liikuttaneet hevosia talvisin ihan paljaalla kaviolla, vai laitatteko kengät aina jalkaan? Mietin että jos tuollaiset bootsit hommaisi, niin suurin käyttöaika olisi varmaan juuri tällainn kun EI ole lunta, soratie kuluttaa kaviota paljon enemmän kuin talvikeli... Kaksia bootseja ei ole varaa heti ostaa, joten luultavasti olisi järkevämpi ostaa sellaiset ei-hokilliset?
eBony

ViestiKirjoittaja anutus » 27 Syys 2011 09:41

eBony kirjoitti:Oletteko kengättömät liikuttaneet hevosia talvisin ihan paljaalla kaviolla, vai laitatteko kengät aina jalkaan? Mietin että jos tuollaiset bootsit hommaisi, niin suurin käyttöaika olisi varmaan juuri tällainn kun EI ole lunta, soratie kuluttaa kaviota paljon enemmän kuin talvikeli... Kaksia bootseja ei ole varaa heti ostaa, joten luultavasti olisi järkevämpi ostaa sellaiset ei-hokilliset?

Hokit voi kyllä irrottaa kesäksi eli samoilla popoilla voi mennä kesät talvet. Äkkiseltään kuvittelisin, että hokittomat bootsit ovat talvella liukkaat, mutta kokemusta kun ei ole, niin enpä sano mitään.

Viime talven oma ruuna meni hyvin ilman bootseja, mutta silloin ei mentykään mitään vauhtilenkkejä. Lumella paljas kavio pitää hyvin, mutta kaljamalla ja autojen liukkaaksi polkemalla tiellä voi varautua sutimiseen.
anutus

ViestiKirjoittaja JenniF » 01 Loka 2011 08:31

Kokeilin edellisen vuolun yhteydessä isointa glovea, mikä oli ja meni juuri ja juuri, eli joutuisin sit itse räpeltämään raspin kanssa, että saisin ne parin viikon päästäkin vielä jalkaan..sitä widea ei ollut mukana vai oliko niin, että widessa ei ollut sitä isointa kokoa..

Takasilla raahustaa, mutta ne tossut ei ole menossa vielä rikki ( edget). Olen nyt pari lenkkiä mennyt ilman tossuja ja pyytänyt mukana ratsastavaa seuraamaan raahustaako etusia ja ei raahusta..paitsi alamäessä hieman vetää kärkeä pitkin maata. Kaikille oli ylläri toi , että etutossut menossa puhki, eikä takatossut..Kentälläkin olenseurannut, kuinka hiekkaan jää takasista snadi vauhtiraita, kun raahustaa, mutta ei etusista..Mun mielestä ei astu kärki edellä, mutta täytyy vielä seurata sitä, koska se toisaalta selittäis osaltaan sitä, miksi esim metsässä on aika kompura..
Hepalla on käynyt osteopaatti ja nyt hieroja/ shiatsuhieroja ja nekään ole löytänyt syytä tohon takasten raahustamiseen, mutta samalainen oli kyllä jo ihan rautakengällä ollessaan, eli jotenkin olen yhdistänyt ton vaan alkujäykkyyteen ja tapaan liikkua vain mahdollisimman vähän ( rasittaa itseään mahd vähän). Lämmetessään ja varsinkin kotiinpäin tultaessa loppuu se takastenkin raahaaminen.

Talvesta..ulkokentällä menen ihan ilman tossuja, mutta maastoon tuppaan laittamaan hokki tai nastatossut..molemmista löytyy sarja, vaikka hokit sais tosiaan pois ja nastatkin saa, mutta noita nyt on, eli on vielä vanhoja tossuja, mitä kulutella puhki tolla raahustajalla.
Kaikki muut mun tossuista on easybootseja, mutta noi nastotetut on old macsit..niitä mä oikeesti vihaan, kun näyttää niin järkyttävän kokoisilta, kuten kaikki noi yli ruununrajan tulevat tossut. Hommasin noi ald macit edelliselle hevoselleni ja käytin niitä ehkä 5 krt ja pahoin pelkään, että tuo nykyinen hevoseni kompuroi niillä, kun ainakin etusia hivuttaa ja rautakengillä joutui käyttämään ruununrajan suojauksessa niitä buutseja nyt ilman kenkää ei osu kaviot sentään yhteen enään liikkuessa . Lähinnä käynnissä heittää jaloillaan semmoisen ihme mutkan, jossa sit hivuttaa, eli ravissa liikkuu jo vähän leveämmin..hmm vaikea selittää..

SEuraava vuolu on reilun viikon päästä, joten kyselen varmaan samalla tosta tossujen kulumisesta ja siitä, mitä ne suosittelee..
JenniF

ViestiKirjoittaja JenniF » 17 Loka 2011 08:31

Oli muuten pakko laittaa hevonen rauta kenkään. Kuluttanut liikaa takasten kärkiä, eli ei olisi kestänyt. Tämä oli kuulemma kolmas hevonen , jolle tämä vain ja ainoastaan työkseen kengättömiä vuoleva henkilö joutui suosittelemaan kengitystä.
No tälleen mennään ens kevääseen ja katsotaan onko tilanne muuttunut. Jos vaikka löytyis syy siihen, että raahustaa..osteopaatti ja shiatsuhieroja ei ole löytänyt syytä ja mun mielestä tehnyt tota aina niin olen olettanut, että on tuolle vaan tapa liikkua sen verran vain, että pääsee eteenpäin.
JenniF

ViestiKirjoittaja koo » 05 Elo 2012 16:16

Yleensähän nuo takajalkalaaharit saavat apua juurikin akupunktiosta, osteopaatilta tm. Monelta on löytynyt jumeja (risti)selästä/lantiolta, ja ne kun on saatu auottua, alkaa hevonen nostelemaan koipiaan. Tokikin jos nämä käyty jo läpi, jää vaihtoehdoksi vain hevoselle luontainen liikkumistapa. Kiinnostaisi omakin tutkituttaa, se laahaa helposti takasiaan, (nykyään lähinnä laitumella/tarhassa = vapaasti liikkuessaan, ratsastaessa alkaa vähitellen käyttämään takapäätään aina vain paremmin kun sitä on pyritty aktivoimaan) muttei onneksi niin paljoa, että takaisin kenkään pitäisi laittaa. Kavio on kyllä yleensä "suora" varpaalta ja "mustangroll" valmiina, eikä siihen tarvi koskea raspilla muuten, kuin kulmaan varpaan ja kavion sivun seinämän välillä.

Poni on ollut nyt neljä kuukautta kengättä, kasvutahti on edelleen ihan järjetön ja heilun raspin & puukon kanssa viikottain. Sieni säteestä on aikalailla kukistettu nyt n. kuukauden Pioneer-hoidoilla, eikä poni aro oikeastaan missään, paitsi terävällä isolla sepelillä. Liikkuu aina vaan innokkaammin, askel on paljon parempi kuin koskaan kenkäaikoina ym. Ja mikä parasta; ei reikiä päkiöissä, ei irtokenkiä, ja ponin tallatessa paljaat varpaani ei se satu kuten kengällisenä. Saa nähdä mitä talvi tuo tullessaan ja joudunko satsaamaan bootseihin, vaikkakin täällä pystyy kyllä liikkumaan kentällä, pelloilla, pyörätien laidassa ja suurimmassa osassa metsäpolkujakin hokeitta. Ainoastaan tallin piha voi olla aurattuna liukas, vaan tuota kun ei kenenkään muun kuin minun tarvi sitä väliä kuljettaa, (yötäpäivää pihalla niin pitkälle kuin mahdollista) en usko senkään olevan ongelma. Ja pärjäsimmepä viime kevään peilijääkelitkin (etu)kengättä. Saisi kyllä melkoinen ihme tapahtua, että tuon enää kenkään laittaisin.
Tuolla on muuten näkyvissä about puolivälissä kaviota kengättömyysraja, jonka yläpuolella on siis paaaaljon tiiviimpää ja sileämpää kaviota. Koon kavioissa on aikalailla aina ollut pystyhalkeamaviivoja, ei mitenkään syviä, mutta selvästi näkyviä. Kaikki ovat katkenneet tuohon rajalle. Jes! Hmm, voisi kyllä melkein soitella kunnon vuolijan tarkastamaan nuo kaviot jossain välissä, ettei ilmene myöhemmin jotain ongelmia vuoluni takia. Viimeksi nuo sorkat on "ammattilainen" laittanut ööö viime marras-joulukuussa, kenkään, mutten kyllä tuota kengittäjää aivan ylistäisi. (ei ole koskaan sanonut sienestä kavioissa vaikka se on aivan selvästi näkyvä ja haistettava ja ollut tuon kavioissa kait nämä 6½ vuotta, on useamman kerran vuollut kavion ihan vinoon ja lyönyt siihen vaan kengän ym) Onneksi sitä nykyään on vähän viisaampi ja osaa tarvittaessa huomauttaa noista, jotka olen vasta jälkikäteen kuvista huomannut.
koo

ViestiKirjoittaja eBony » 16 Elo 2012 12:57

ärh, olen aloittanut nyt kengättömyyden suurin odotuksin mutta suomentammani ei taida kestää ilman kenkää, tai vähintään bootsit pitäisi olla :( olen muutaman kerran liikuttanut sitä vain kävellen soratietä ja pellolla ravannut + laukannut, mutta kaviot kuluvat ihan törkeästi. Painoa vissiin on sitten niin paljon. Eli nyt sitten bootseja hankkimaan... Onko kellään tiedossa mistä kannattaisi tilata/ostaa, tai onko jollain käytettyjä?
eBony

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu