Kuolaimeton ratsastus

Yleinen hevoskeskustelu, jolle ei löydy omaa aluetta.

Kuolaimeton ratsastus

ViestiKirjoittaja eBony » 24 Loka 2011 20:53

Luin artikkelin SHKL:n lehdestä kuolaimettomasta ratsastuksesta. Olenhan toki itsekin mukulana viilettänyt hevosilla pelkkä riimu päässä, mutta silloin oli enemmän rohkeutta ja vähemmän järkeä sekä itsesuojeluvaistoa.

Mä olisin ihan tosissani kiinnostunut ratsastamaan ilman kuolainta, mutta MITEN ihmeessä tuollaisen suomenjuntturan kanssa sen voi aloittaa? Se olisi sitten suoraan extremeä autotiellä, meillä kun ei kenttää ole. Muuten tamma on ihan hyvin hallinnassa, mutta laukatessa voi joskus ottaa pikkuisen hauiksiin tuo pysäyttäminen. Sillä on kuitenkin 10v vedetty kuolain suussa menemään, miten kannattaisi aloittaa, ja millaisella virityksellä?
eBony

Re: Kuolaimeton ratsastus

ViestiKirjoittaja koo » 24 Loka 2011 21:03

Kannattaa varmaan kokeilla ensiksi kaksilla suitsilla yhtä aikaa, eli kuolaimettomat ja kuolaimelliset. Kuolaimellisten ohjat roikkuu vapaana mukana, ainoastaan hätätilanteessa turvaudut siihen. Yleensä kuitenkin moni hevonen jarruttaa kuolaimettomilla paremmin kuin kuolaimilla, kun ei tarvi juosta sitä epämiellyttävää tunnetta karkuun. Itse olen vain yhdellä jyräsuokilla sekä kuolaimella että kuolaimetta ratsastanut, tällä en nähnyt mitään eroa ja kiikutti samalla lailla pitkin pusikoita molemmilla viritelmillä -meillä tosin ei oikeita kuolaimettomia ollut käytössä, ainoastaan normaalit aachensuitset ohjat turparemmiin kiinnitettyinä.
koo

ViestiKirjoittaja koo » 24 Loka 2011 21:06

... Miksi ihmeessä tekstejä ei saa muokata/poistaa?

Eniveis, tässä teksti, jonka piti tulla tuon edellisen yhteyteen.

Tosiaan, itse en edes muista milloin viimeksi olen kuolaimellisella elukalla ratsastanut. En näe kuolaimissa mitään etua, joten sama mennä ilman. On tullut ratsasteltua useampaa elikkoa vuosien aikana, ja jokaiselle sopinut. (mm. eräs vakioliikutettava piensuokki lopetti ylimääräiset hääräämiset, pään viskelyt ja ohjien nykimiset, kun poistin kuolaimet suitsista) Omalla ponilla ei kuolaimia ole ollut edes maastokäytössä sitten kevään 2010.
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 24 Loka 2011 21:33

koo, viesien muokkaamiseen ja poistamiseen on 5 minuutin aikaraja, jotta vältytään tilanteilta joissa ihmiset alkavat muutella sanomisiaan myöhemmin. Jos jotain haluaa ehdottomasti poistettavaksi, kannattaa lähettää vaikkapa minulle yksityisviestiä :)
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eBony » 26 Loka 2011 11:24

koo, kiitos vinkistä! Millaiset sitten olisi hyvät kuolaimettomat suitset?
eBony

ViestiKirjoittaja koo » 27 Loka 2011 03:27

Riippuu hevosesta. Jotkut liputtavat vain LGiden (kengattomathevoset.net) puolesta, joista on halvempi ja samalla periaatteella toimiva versio flower hackamore. (saa kait vain Marylotilta Saksasta, ellei hitsaa itse) Toiset kehuvat vain crossundereita ja nimenomaan Dr. Cookin Bitless Bridlejä. (hevoskuiskaaja.fi) Jos mitenkään mahdollista, koita joltain saada lainaan. Tosin aidot kuolaimettomat on varsin helppo saada myydyksi, ja jälleenmyyntiarvokin on varsin hyvä -ei siis paljoakaan häviä jos ostaa itselleen ja toteaa huonoiksi.

Meille on seuraavaksi tulossa nuo kukkikset, jos en käytettyinä BBitä/muita sitä ennen löydä. Meillä oli lainassa lyhytvartinen mekaaninen hackamore, todettiin liian vipuvartiseksi, mutta kun ohjat kiinnitti varren juureen, (turpa/poskihihnojen renksut) olivat varsin hyvät. Vipuvarsi tällä viritelmällä vastaa siis LGtä/kukkiksia selästä katsottuna ~toiseksi lähimmässä renkaassa.
koo

ViestiKirjoittaja eBony » 02 Marras 2011 22:08

Vielä en ole päässyt kokeilemaan kuolaimetonta ratsastusta, mutta toivottavasti piakkoin saisin jotkut siihen sopivat päävehkeet :)
eBony

ViestiKirjoittaja Ninni » 04 Marras 2011 15:20

Minä ratsastin eilen kuolaimettomilla suitsilla mutta ei se kyllä juurikaan eroa normisuitsista tuollaisella reippaalla mutta kiltillä elukalla. Sitten riisuin suitsekin kokonaan ja jätin vaan narun kaulalle. Se on sitä oikeaa ratsastusta *heart* hevonen kuuntelee ja on herkkä paino ja pohjeavuille. Tosin kerran laukassa päädyin aidalle roikkumaan, kun vedin kaulan alitse olevaa narua oikealla kädellä ja hups kippasin vasemmalle narun matkassa *jppii* Hyvä minä..
Ninni

ViestiKirjoittaja eBony » 10 Marras 2011 19:25

Wau Ninni! Mä haaveilen nyt ekaksi vain niistä kuolaimettomista suitsista, maastoon ei kuitenkaan ihan heti uskalla pelkän narun kanssa lähteä ;)
eBony

ViestiKirjoittaja HanneK » 08 Heinä 2012 23:08

Meillä on kahdet kuolaimettomat,
LG Bridlet (ns. kärrynpyörät) ja Bitless bridlet , menevät ristiin "leuan" alla.
Hyvin toimivat, lupaan laittaa videoita joskus tänne ;) !
HanneK

ViestiKirjoittaja eBony » 09 Heinä 2012 08:02

HanneK laita videoita, se olisi kiva! Meillä edelleen mennään kuolaimella mutta mielessä on :oops:
eBony

Paluu Yleinen keskustelu