Marsut

Onko sinulla kotitarvekanoja tai lemmikkivuohia, akvaariota tai marsuja? Täältä löydät muut lemmikki- ja hyötyeläinten omistajat

Re: Marsut

ViestiKirjoittaja koo » 24 Helmi 2013 23:25

Ja päivitystä tilanteeseen; kyllä muuten huutaa. Tänä viikkona muuta olekaan tehneet, kuin kiljuneet. (ja isä kuikuttaa niille takaisin... :D Isä, joka ensiksi vastusti elukoiden meille tulemista viimeiseen saakka, kunnes vaan lastasin pojat tarvikkeineen autoon.) Ilmeisesti ovat alkaneet kesyyntyä melkoisesti, tänäänkin Frodo söi sekä minun että isän kädeltä tomaattia. Bilbo ei vielä uskalla.
koo

ViestiKirjoittaja koo » 28 Helmi 2013 02:08

Nuo kiljukaulat saa kyllä kohta lähteä toiseen huoneeseen. Joo, kiva kun ovat reipastuneet, mutta olisi kiva jos nuo eivät huutaisi koko ajan ruuan toivossa. Vaikka niillä tosiaan on 24/7 heinää, saavat nelisen kertaa päivässä tuoreruokaa ja pellettiä on yleensä aktivointipallossa. Uudet tuoreruuat saatuaan hiljenevät hetkeksi -mutta yksikin liikahdus (joko minä täällä huoneessani, tai oven ollessa auki jonkun kuljettua sen ohi) saa nuo taas huutamaan. Kiva herätä unesta kylkeä kääntäessä huutaviin marsuihin... Joudun nukkumaan korvatulpat korvissa, joka taas saa ahtailla rööreillä varustetut korvat kipeiksi -jes. Juomapullonkin jouduin ottamaan pois univelkojeni vuoksi, joka johtuu suurimmaksi osaksi pulloa rynkyttävistä kuikuista. On niillä siis vettä, kupissa, ja osaavat onneksi sitä käyttää. Järkyttävä ääni, minkä nuo juomisesta saa!
On muuten gerbiilit helppoja, vaivattomia ja hiljaisia elukoita!
koo

ViestiKirjoittaja AnneH » 28 Helmi 2013 07:31

^hehhee^ Mä en vois kuvitellakaan nukkuvani samassa huoneessa. Kokeileppa koo että annat herkkuja eli tuoreruokaa harvemmin ^jesh^ Nää saa tuoretta kerran päivässä, mutta pääasiassa tylsää juuresta. Tosi tosi herkkuna tomaattia, kurkkua jne. Pellettejäkin annan aika harvakseen, nuo eivät erityisemmin ahmi niitä. Esikuivattua heinää syövät rajattomasti tietty. Mies tekee nahkeasta esikuivatusta sellasia tiukkoja palloja noita on sitten näppärä annostella. Ne kuivuessaan on kuin pesäpalloja *pomppia* On virikettäkin kun repivät auki ja pyöritteleveät eteenpäin.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja villavilla » 28 Helmi 2013 10:25

AnneH kirjoitti:Kokeileppa koo että annat herkkuja eli tuoreruokaa harvemmin

Niin mutta kun minä ja mieskin tykätään viedä noille tuoreruokia ^hehhee^ Miehen rutiineihin kuuluu, että kun aamiaisleivän teosta jää pala tomaattia, se viedään kuikuille. Koo:lta jäi mainitsematta, että meidän/koon marsut osaa vastata, kun huudetaan muuta perhettä syömään Eli kun huudan keittiöstä että syömään, niin marsut vastaavat, että jo vain me tullaan, tulkaahan avaamaan portti, että päästään *reps*
villavilla

ViestiKirjoittaja koo » 28 Helmi 2013 10:34

Jep, mä en ruoki noille kuin heinät... :D Ei noillakaan pellettiä oo läheskään päivittäin tarjolla, yleensä häkin siivouksen yhteydessä lataan pallon jos jaksan ja muistan. Noista on tullu kans kauheita remontoimaan, liikuttavat kompparit ja taikikset pois että pääsevät piiloihin. (ja sitä kautti sähköjohtojen luo...) Nuo siis asuu tässä huoneessa vapaana, ja kaikki piilot ja johdot on kätketty noiden verkkojen taa, etteivät jumita kuseksiin ja jyrsimään johtoja.
koo

ViestiKirjoittaja AnneH » 22 Maalis 2013 01:35

^hehhee^ Aika kova ääni noista kyllä lähtee.. Jos alkaa heinät vähenemään niin kiljuminen alkaa varmuuden vuoksi ettei suinkaan jää sellaista pientä hetkeä ilman syötävää.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 20 Huhti 2013 12:13

Mun_marsut_on_läskejä.... Kuinka saada kuikkupojat, jotka elävät 12 neliön huoneessa vapaana, (miinus sängyn alunen ja pöydän takunen) eivät syö pellettejä yhtään ainoaa, ja syövät lähinnä vähäsokerisia tuoreruokia, laihtumaan? Vettä ja heinää aina tarjolla, saako noita ruokkia heinällä kuten hevosia? (vaikka kymmenen kertaa päivässä pikku kasa ja yöksi vähän isompi, tai laittaa tosi tiheään heinähäkkiin tm) Bilbo varsinkin on niin pallo, että se räjähtää vielä joku päivä, ja nyt ennen hoikkana pysynyt Frodokin on alkanut paisumaan turhan paksuksi.
koo

ViestiKirjoittaja AnneH » 20 Huhti 2013 15:36

Meillä on pojat sutjakoita, ne syö heinää ja juureksia, tomaattia, joskus salaattia. Hedelmät on nounou *¨soosoo^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 20 Huhti 2013 15:45

Hedelmiä nuo ei oo taineet koskaan syödäkään meillä ollessaan, lähinnä porkkanaa ja punajuurta, välillä salaattia. Niin ja tomaatin kannat ja kurkun päät. Silti järjettömän lihavia pulleroisia. :/ Liikkumaankaan noita ei ihan hirveesti saa muuta kuin piilottelemalla ruokaa -ja mitähän hyötyä siitä sit taas on. :D
koo

ViestiKirjoittaja AnneH » 20 Huhti 2013 17:15

Totta ^hehhee^ en tiiä, oikein köyhää heinää pelkästään? Sitäkään ei oikein passais rajottaa ^hmm^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 21 Huhti 2013 00:48

Kun sitä on niin kätevä vaan roudata tallilta....

Tosin en usko, että tuo turhan tuhtia ainakaan on. Ainoa pallero kuuden kopotin tallista on tuo minun... pallero, sen laumakavereilla vilkkuu liikkeessä kylkiluut ja loput kolme on varsin sopivalla rasvakerroksella omattuja. Noista ei siis ole koskaan mitään analyyseja otettu vaikka se toki ei pahasta olisi -mutta eipä ole noista jyrsijänheinistäkään, mitä marketeissa ja elukkakaupoissa myydään, ravintoarvoja esillä. Pitäis siis lähteä kierteleen lähistön talleja, mutta yhtään paikkaa en tiedä, missä olis analysoidut kuivaheinät. (ja täällä on kuitenkin reilusti toistakymmentä, ellei kolmattakin, noita talleja kymmenen kilometrin säteellä, joista suurimpien eli about yli 5 hevosten tallien toiminnan tiedän.) Viime talvena meillä oli ostosäilöt, niistä oli kait analyysit, (eipä sillä minulle oikeastaan niin väliä ole, niin kauan kun poni on terve eikä häikkää karvassa, kavioissa ja suolistossa, ei voi olla kauhean surkea ravinto) mutta ne taas eivät tee kuivaa ollenkaan.

Toki liottaa pienissä erissä voisi, jolloin pahimmat sokerit liukenisivat pois. Ja osa muista ravintoaineista, ja heinät vettyisivät ja pehmenisivät --> ei kuluta hampaita. Ja toki homeitiöiden kasvu kiihtyy ja jee. Hankalia elukoita! >:(
koo

ViestiKirjoittaja Paula » 02 Touko 2013 04:11

Kysy villavillalta kuinka paljon herkkuja ne saa:-):-)
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja koo » 06 Touko 2013 07:00

Nuo tuhannen norsut lentää pihalle heti, kun yöpakkaset hellittää. Ei jaksa enää yhtenäkään yönä herätä kymmenesti niiden kiljuntaan. Siihen saakka saavat viettää yöt häkissä peitettynä. Argh. Tuntuu, ettei ne nuku koskaan. Tai nukkuvat päivällä ku oon koulussa. Kaiken muun ajan huutavat. Huoh.
koo

ViestiKirjoittaja AnneH » 06 Touko 2013 07:02

koo kirjoitti:Nuo tuhannen norsut lentää pihalle heti, kun yöpakkaset hellittää. Ei jaksa enää yhtenäkään yönä herätä kymmenesti niiden kiljuntaan. Siihen saakka saavat viettää yöt häkissä peitettynä. Argh. Tuntuu, ettei ne nuku koskaan. Tai nukkuvat päivällä ku oon koulussa. Kaiken muun ajan huutavat. Huoh.

Nuo meidän kiljuu vain jos mä aukaisen suuni alakerrassa (asuvat siis ruokailutilassa häkissään) - eli perhe toki tykkää kun mun pitää olla hiljaa ^jesh^ Nuo lentää kanssa pihalle aika nopeasti heti kun kelit helpottaa. Ajattelin et jos tällä viikolla on näin lämmintä niin laittaisin lämpölampun kanssa pihalle, tuohon meidän katetulle terassille.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 16 Touko 2013 22:14

Marsut ovat olleet jo muutaman yön ulkona. Rakennettiin kahdesta isosta häkistä marsula, toisessa heinää niin paljon että saa pesän. Kissat tykkää maata maton päällä mikä on häkkien päällä ;)
Huohhh, ei enää kuikutusta *jppii*
AnneH
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Muut eläimet