Kanat

Onko sinulla kotitarvekanoja tai lemmikkivuohia, akvaariota tai marsuja? Täältä löydät muut lemmikki- ja hyötyeläinten omistajat

Re: Kanat

ViestiKirjoittaja AnneH » 19 Elo 2013 22:51

Harvemmin kai oireitta kuolee.. tai no voihan sitä kuka vaan kuolla äkkikuoleman.
Meillä ei ole tuollein kuollut, joku aika sitten piti yksi lopettaa kun raiskaaja-alho raateli kanan niin huonoon kuntoon. Kyllä ne yleensä kyyhöttää jossain piilossa jos sairastavat.

Meillä hautoo taas alhokana :roll: ja rokkikana edelleen. Molemmilla on jokunen säälimuna alla, tulee jostain jos tulee.
Uusi kukko tuli lisää ihan vahingossa. Vein naapuriin silkki ja tupsujalkakukot patakasvatukseen ja näin siellä hienon kukon joten otin sen sitten meille. Tulee ensi tappeluiden jälkeen ihan hyvin juttuun Dimmun kanssa. Pahemmat taistelut tuli Dimmun velipojan kanssa joka palasi Veijarista kotiin, päivässä tosin nekin rauhottu. Tää uusi kukko on Lemmy, vissiin maatiaisen ja faverollen sekoitus, ihan törkeen iso :shock:
Nyt on koko poppoo koolla kanaparvesta ja alkavat pikku hiljaa asettumaan *ihQua* Munia tulee nyt aika hyvin, tänään 6 kpl. Kanoja 14 ja kukkoja kolme. Voishan munia enemmänkin tietty tulla ;)
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 20 Elo 2013 06:35

Mulla osui hakuun monta ketjua munanetissä kuinka kana/kukko oli kuollut äkkiä, joku oli alkanut ontua ja oli epäilty marekia tms, mutta Terhihän ei tiennyt oliko tuolla kanalla oireita,.. mutta siis en mä näistä tosiaan paljoa tiedä kun itsellä on vielä onneksi pysynyt kaikki toistaiseksi hengissä

Meillä on tullut tosi huonosti munia ja oon ihmetellyt mikä on syynä, toukokuussa tullut uusi kukko vai tiput vai mikä... sit yks päivä pesässä oli muna joka oli ihan munalillussa ja näin että harakka tuli kanalasta *gr* siellä on pieni aukko ylhäällä, josta en olis voinut kuvitella minkään elukan menevät mutta niinpä vain harakka oli sieltä mennyt kanalaan. Saa nähdä ny onko se ollu munavaras, eilen ainakin oli jo 3 munaa kun laitoin esteen siihen reiän eteen. (meillä siis 4 munivaa kanaa joten tuo 3 munaa on ihan normaali määrä)

Anne onko sulla kaikki kanat ja kukot samassa tilassa? Miten kukot pärjää keskenään? Meillä on noista pikkukukoista yksi sellainen jonka haluaisin jättää itselle, mutta en tiedä kuinka kaksi kukkoa tulee toimeen ^hmm^ Sitten kun nuo nuoret kanat kasvaa niin meillä on 9 kanaa ja kukkoja olis 2 jos jätän toisen kanssa kotiin.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 20 Elo 2013 08:14

Meillä on munat nyt vähentyny, koko kesän 8 kanaa teki 7 munaa päivässä, nyt on siis 7 kanaa ja yleensä 5 munaa. Hyvin riittää jakaa tutuille ja naapureillekin vielä :)

Mun ois pitäny seurata noita tarkemmin, sillon pari viikkoa sitten yksi kana kyyhötti pesässä koko illan mut en tiedä oliko se tuo sama. Noista ruskeista muutama on niin samannäkösiä et en mä erota niitä toisistaan... Eilen kattelin muita eikä niillä näyttäny olevan mitään hätää, kaikki söi ja touhusi normaalisti. Toivottavasti ei ainakaan mikään tarttuva tauti ois että muutkin sairastuis...
Terhi

ViestiKirjoittaja AnneH » 20 Elo 2013 20:13

Mä en ole kuullu tuollasista äkkikuolemista mun kanapiireissä mut kaikkikan on mahdollista :)
Juu samassa tilassa ovat kaikki kukot, tilaa on toki paljon etenkin nyt vielä ulkokautena ja mä uskon et saavat välinsä kuntoon ennen talvea.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 20 Elo 2013 20:47

Mulla ei oo mitään kanapiirejä ;D luin vaan muniksesta

Vitsi noihin harakoihin menee hermo >:E on siis oikeasti repineet verkot seinistä kanahäkistä... Mä ihmettelin mistä ne pääsee niin näköjään tekevät ite aukot kanaverkkoon.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 21 Elo 2013 00:08

Mulla on paaaaaaaljon kanatuttuja ^jesh^ On aika yllättävää kuinka monella nykyisin onkin kanoja, kanahulluus vie mennessään. Voisi muuten kuvitella, että noilla tehomunijoilla olis jotain sydänvikoja yms jotka aiheuttaisi äkkikuoleman ^hmm^

Noi harakathan meilläkin teki temppujaan alkukesästä. Laitoin rastasverkkoa koko kanatarhan päälle ja loppujen lopuksi myös sivuille. Joka helekatin reikä pitää tilkkiä ja silti ne pääsee jostain sisälle. Välillä kun ajan pihaan, hyökkii pakokauhun vallassa muutama harakka kanatarhassa. Karkuun ehtivät kun pääsen ite sinne *muori* Munia ei ole nyt viety, auttaa kun munintapesät on kanalan sisällä takaseinällä. Kanat ja kukot vaan kattelee sivusta ihan rauhassa *what* Ajattelin että tuo iso Lemmy sentäs pelottais harakat, mutta ei..
Mä kyttään keittiön ikkunasta monasti kun näen harakat paikalla, heti kun tulevat lähelle karjun ikkunasta *gr* Nyt ei ole enää niin paha harakkaongelma kun poikaset on isoja, että ne osaa olla sitten tyhmiä ja pelottomia *tok*
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 21 Elo 2013 11:13

Meillä ei oo harakat menny kanalaan, en oo ainakaan huomannut, mutta kyllä niistä muuten onkin riesaa. Meillä on yleensä kesällä tallin ovet auki, siellä käyvät silppuamassa kananrehusäkkiä ja kaurasäkkiä koko ajan. Just nuo nuoret kai on pahimpia. Isä oli joskus ottanu tallista kaks sellasta kiinni ja taittanu niskat nurin.
Terhi

ViestiKirjoittaja SannaS » 21 Elo 2013 21:22

Ne on kyllä yksiä piruja kun repivät verkot seinistäkin irti... Noh, jospa niistä Sais mietin pois joltain varotukseksi >:E
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 29 Elo 2013 14:39

Milloin kanat pitäis ottaa sisälle? Meillä ulkohäkki on siis tosiaan ulkohäkki, siinä on vaan sellanen suojaisa kulmaus mut tuulisella säällä varmasti kylmä kun ilmat viilenee, ja kohtahan tässä alkaa yöpakkasiakin olemaan. Sulkasato taitaa olla alkamassa kun höyheniä on irtoillut, mutta silti nuo munii edelleen 4-6 munaa joka päivä.
Terhi

ViestiKirjoittaja SannaS » 29 Elo 2013 14:43

Meillä on koppi (eristämätön) ja ovat olleet siellä + ulkohäkissä säistä riippuen noin marraskuulle. Jos suoja on niin kana pärjää pakkasille asti, mutta jos ei mitään suojaa ole niin sitten ehkä kylmä + sade ei ole ihan paras yhdistelmä.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 29 Elo 2013 17:20

Maatiainen pärjää pakkasillakin mutta kuulemma nuo rotukanat tai tehot huonosti, mene ja tiedä - meillä saavat kyllä ulkoilla ihan lumille asti ja oman mielen mukaan ^jesh^ Täytyy pakkasilla varmaan vain laittaa kopin ovi kiinni niin ei tule vilu yöllä.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 29 Elo 2013 17:38

Joo eikös nykysin ole niitä ulkokanan munia ihan kaupassakin, että kyllä kait kana kestää kylmyyttäkin, mutta toki niillä on sisätila myös. Mä aion antaa ulkoilla koko vuoden jos haluavat, mutta kovilla pakkasilla täytyy katsoa miten pitkä ulkoilu aika on päivässä, jos ollenkaan.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 29 Elo 2013 19:15

Oliskin ideaali jos saisivat mennä ja tulla talvellakin miten tykkäävät. Oppiskohan ne koiran/kissan luukkuun *green*
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 29 Elo 2013 19:58

Ei tiedä vaikka oppisivatkin! Ei kanat oo niin tyhmiä kuin luullaan... ;)
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 29 Elo 2013 21:20

Meillä on siitä hankala ku on ulkohäkki katoksella ja sisähäkki, ei mahdollisuutta vapaaseen ulkoiluun lämpimästä käsin :/ Jospa nuo nyt vielä syyskuun tarkenis tuossa olla, sisähäkki on paljon pienempikin niin ei viittis vielä sinne laittaa...
Terhi

EdellinenSeuraava

Paluu Muut eläimet