Kengättömyys?!

Poni on pieni, mutta vie kaikenkokoisten ja -ikäisten sydämen. Oma alue keskustelulle poneista.

Kengättömyys?!

ViestiKirjoittaja Paula » 01 Helmi 2013 13:45

Ponilta otettiin eilen kengät pois ja nyt tarvin apua että saadaan kaviot kuntoon kesäksi! Shettis kyseessä, arkoo kuulemma kesällä kavioita ja kavio/kaviot haisee. Koo: kerro nyt kaikki mitä tiedät hoidosta tällaisessa tapauksessa! Ja tietenkin muutkin! Millä tavalla vuollaan? Minkä pituisena niitä pidetään? Miten sen hajun jne saa pois?
Paula
Valvoja

Re: Kengättömyys?!

ViestiKirjoittaja koo » 01 Helmi 2013 17:17

Saatko Paula kuvaa kavioista + jalka-asennoista? Sivuilta, edestä ja kavion pohjasta mieluiten. Tai hankit mulle kyydin sinne. ;) Voin vaikka piirtää sulle rajat miten Minä ne vuolisin, tietenkin tapoja on monia ja mun tyyli vaan yks näistä -mutta kokemuksesta sanon, että toimiva. Koon lisäksi vuolin Ellin ponin + Pupen kaviot, toimi kaikilla, ja tokikin malli on siis yksilöllinen riippuen juurikin jalka-asennoista.
Sientähän sillä ponilla on, ja ne pitää saada pois että se voi kulkea hyvin. Suosittelen edelleen Pioneerin shampoota + kavioöljyä, ja vahvempana aineena Good Hoof-suihke. Suomesta näitä saa Vainikalta ja sen jälleenmyyjiltä, en tiedä Ruotsin tilannetta. Mutta aineet ei auta jos kavioita ei vuolla auki. Sädesienen näkee melko hyvin ihan vaan kuvista, mutta seinämissä ja kulmatuissa olevia ei nää kuin puukon kanssa. :/ Seinämiä ei kannata kamalasti lähteä itse aukomaan kovin pitkälle/syvälle/korkealle ainakaan, kulmatuet (lähtee kannoista "kiertämään" sädettä) pitää muutenkin poistaa ja siitä näkee silloin onko siinä sientä.

Pahoittelen mahdollisesti epäselvää tekstiä, puhelinkirjoitus + kiire ei oo kamalan hyvä yhdistelmä. :D Mutta jos niitä kuvia saisit, niin voin kertoa oman mielipiteeni. :)
koo

ViestiKirjoittaja Paula » 01 Helmi 2013 17:59

Otan kuvia kun ehdin ponin luo päiväsaikaan.. Nyt kengittäjä vuolee kolmen viikon välein parantaakseen jalkojen asentoa, mutta en luota täysin...
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja AnneH » 01 Helmi 2013 22:11

Meillä kehui kengittäjä kovasti vuonon kavioita. Ollut siis kengättä vissiin ikänsä. Sieltä löytyy jopa rakenne jota en ole nähny aikaisemmin kavioissa, kuulemma vuollaan pääsääntöisesti pois :roll: Meidän kengittäjä on siis kengittäjä, ei pelkkä vuolija, mutta osaa arvostaa kengättä oloakin.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 02 Helmi 2013 02:58

Meillä kävi tosiaan yksi Vainikan suosittelemista vuolijoista tsekkaamassa tilanteen, kehui kovasti vuoluani ja sanoi, että on juuri tuolle ponille se oikea. Ja minä olin aivan varma, että olen saanut ponin loppuelämäksi jalattomaksi ja tästä lähtee kuuden vuoden operaatio saada kaviot kuntoon.. :D Kengittäjä taas oli ihan susi, se mm. antoi tuon sienen muhia kavioissa nämä kaikki vuodet mitä tuota ponia kengitti, eli about kuusi? Sen lisäksi sen vuolu ei ehkä ole mikään paras, saattoi mm. jättää kaviot silminnähdin vinoiksi. Luojan kiitos tuo poni ei ole mikään herkkis eikä valittanut! Kengät osasi kyllä lyödä ja pitävästi. Jos poni pitää kenkään laittaa, niin mitä luultavimmin tulen vuolemaan sen itse ja hankin jonkun lyömään naulat... Toivottavasti ei tarvi. Tämä kenkääjä ei myöskään pahemmin arvostanut kengättömyyttä, ja kengättömät sorkat jätti aivan liian pitkiksi --> ihmiset valittavat, kun kaviot lohkeaa (flare-efekti) --> "joo se on sen kengättömyyden syytä, laitetaanko kengät?"... Hyvä kengittäjä/vuolija on kyllä kullan arvoinen! Onneksi meidän ei kuitenkaan tarvi toivottavasti enää ulkopuolisia täällä juoksuttaa, ellei ala seinämä irtoamaan toisesta takasesta. (reilummin sientä seinämässä, erittäin lähellä valkoviivaa --> ei uskalla kamalasti sitä vuolla auki)

Niitä kuvia olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä ja piirtää, voin myös laittaa niitä eteenpäin tuolle "gurulle" jolta olen ison osan heppahippeilyopeistani saanut.
koo

ViestiKirjoittaja villavilla » 02 Helmi 2013 16:58

koo kirjoitti:Tai hankit mulle kyydin sinne. ;)

Mää maksan sulle junakyydin sinne maaliskuussa, JOS viet Yodan ja Mortin sinne rally-tokokokeeseen :)

Voi olla, että maksan kyydin takasinkin ^hehhee^
villavilla

ViestiKirjoittaja Paula » 04 Helmi 2013 18:14

Tervetuloa Koo:-):-)
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja koo » 04 Helmi 2013 20:59

Sound like a plan. ;) Ei vaan, voisin ihan tosissaan suunnitella reissua sinne. (kunhan ei ole tulosvaatimuksia rallykokeesta!)
koo

Paluu Ponit