Shettikset

Poni on pieni, mutta vie kaikenkokoisten ja -ikäisten sydämen. Oma alue keskustelulle poneista.

Re: Shettikset

ViestiKirjoittaja SannaS » 11 Kesä 2012 17:51

Konitorin kauppaan tuli muuten ponikäryrjä myyntiin! Tilasin heti meidän ponille sellaiset! MEillä on ponirintamalla hiljaiseloa kun ponny on miehelässä ;)
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Paula » 12 Kesä 2012 01:13

Löytyykö Konitorin tukuilta shettikselle sopivia satuloita?
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 12 Kesä 2012 07:52

Paula, sellasia ihan shettissatuloita ainakin on muutamaakin merkkiä, mutta meinaatko oikein runkosatulaa?
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Paula » 12 Kesä 2012 22:53

Siis haluaisin paremman satulan, en vain "läpyskää", mutta en kuitenkaan rungollistakaan :-)
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja koo » 14 Kesä 2012 22:05

^Onhan esim. Safari-satulakin rungoton, (/nahkarunkoinen = periaatteessa joustorunkoinen) mutta kuitenkin kunnon paneeleilla ja jakaa painon laajalle alueelle ilman padiakin, jos nyt oikein muistan. Pitäisi päästä hiplailemaan ja taivuttelemaan tuollaista nyt, kun on tietoakin vähän enemmän... Tuossa tosin melko köykäiset/oikeastaan olemattomat (polvi)tuet, joten en ehkä tavoitteellisempaan ratsastukseen ostaisi. Tai tokikin tuollaisessakin voi oikeaoppisen istunnan opetella, mutta haastavempaa se on. Myös tuo kuppi-istuin on epämiellyttävä, mitä nyt noilta kunnon shettiskuskiajoilta muistelen. :D Lassilla on runkosatula, jonka sopivuutta epäilen enkä ole siitä syystä kertaakaan sitä käyttänyt -ja tosiaan jopa kahdesti tuon ponin selässä olen käynyt, muuten kärryillyt. Pitäisi sovittaa se selkään, ja katsoa sen mitä osaan. (ot, mutta hauska, kun tuossa Hööksin Safarissa sanottiin, että tuo 12-tuumainen satula/istuin sopii n. 6-vuotiaalle kuskille saakka. Minä, ikää 6+9, mahdun helposti ainakin 13/14-tuumaiseen satulaan, tuon pienempiä en ole lähiaikoina testannut...)

Pakko muuten nyt kehua tuota Lassia! Hitsi, että voikin olla joka tilanteessa toimiva poni! Joku päivä kävimme ajelemassa kunnan keskustassa. Ohi meni mm. ambulanssi & paloauto pillit soiden, rekkoja, busseja, koiria, lastenrattaita... ihan mitä tahansa pikkuponin elämää häiritsevää. Paitsi ei Lassin, samalla lailla korvat hörössä köpsytteli menemään. Toki ensin vähän katseli tuota paloautoa, muttei stopannut saatika riistäytynyt hallinnasta. Eilen kävimme samoilemassa metsässä -ponia ei häirinnyt viisi jaloissa pyörivää koiraa, eikä se kytännyt mitään. Ainoastaan takaa päin räsähtelevästä risukosta hyppivät koirat olivat aluksi hieman jänniä, mutta nopeasti poni yhdisti äänet kohta ohi juoksevaan koiraan. Toimi sekä selästä että maasta päitsillä ja narulla, laukat nousivat raviponiltakin. Tänään taas kävin ajamassa, päävermeinä tasan päitset. Jarrut olivat paremmat kuin viiksinivelillä koskaan! Aivan mahtava elukka, mistä löydän moisen itselleni? Liikenne- ja maastovarma, reipas, kulkee yksin, vetää kärryjä ja on tarpeeksi suuri/massakas että jaksaa kantaa minua korkeintaan kerran-pari kuussa. Niin, ja ylläpito kiitos ilmainen. :D Jännä, ettei Pupenkaan kanssa ollut koskaan moisia ongelmia. Selästä käsin se toimi juuri siten, miten oli tarvetta; siis kaasu toimi, ja jarrut jos hyppäsit alas selästä ja tarrasit toisesta ohjasta. Käsihevosena toisella hevosella ratsastettaessa toimi täydellisesti, eikä mitään ongelmia ollut koskaan silloinkaan, kun talutin Koota ja Pupua yhtä aikaa. Pappa ei kytännyt koskaan mitään, ja mennä porskutti ihan mistä vain korvat hörössä. Tuo typerä keski-ikäinen pouni taas... noh, sen kanssa tuskin koskaan päästään yksin kunnolla maastoilemaan. :)
koo

ViestiKirjoittaja Katja » 17 Heinä 2012 10:25

Meidän pouni on nyt kantavana AS Namoradosta îloits' îloits' îloits'
Katja
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 17 Heinä 2012 20:14

Onnea Katja! *ilo* Meillä kantaa Galantista :)

Me ollaan nyt viikon verran ratsutettu meinponia päivittäin, jokainen kolmesta muksusta on käynyt ratsastamassa, ja mä oon pikkasen kouluttanut sitä ilman ratsastajaa. Lähinnä siedättänyt kun on hieman herkkä kaikille heilahteluille siellä selässä, ja hienostihan se ponsku jo menee! ^jesh^ Ainoa miiinus on se, että ponny on kyllä niin herkkä sieltä turpavärkistään, että pakko vissiin harkita tosissaan kuolaimettomia suitsia ^hmm^ Pelkällä riimulla kulkee nätisti, mutta kuolaimet suussa viskelee niin paljon päätä että lasten on vaikea istua kyydissä *why^
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 17 Heinä 2012 22:14

Ehkä vähän outo teksti näin kuolaimettomuuden kannattajalta, mutta... mitä kuolainta olette kokeilleet? Yleensä pikkuponeille ohuempi on parempi, ja etenkin shettiksille ym matalakitalakisille kolmipala istuu niveltä paremmin suuhun. (suora taas on pötkylä, jota ei etenkään tavoitteelisempaan ratsastukseen suositella) Myös viiksistä voi olla apua, siispä viiksikuolain (ravikuolain) tai fullcheek/fulmer?

Vaan ei kuolaimetonkaan ole yhtään huono idea. ;)

Ai että haluan oman pikkuisen karvakorvan! Taas kävin ajelemassa tuota liikutettavaa, ja se on taas minun hoidettavanani tämän viikon. On noissa shettiksissä vaan sitä jotain, vaikka tuo ei mikään tyypillinen luonteeltaan olekaan -joo, ruoka maistuu, mutta "poneilua" ei harrasta. Toisaalta taas russi olisi minulle parempi -saisin ajaa sillä kilpaa loppu ikäni, kuin myös se olisi lähes täydellisen korkuinen ratsuksi. Toisaalta, en tarvi ratsua, ja shetu on kätevämpi temppu/agilityponiksi. Toisaalta... Ja onneksi ei ole varaa pitää kahta ponia.
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 18 Heinä 2012 06:04

koo, meillä on ajosuitsissa fullcheek kolmipala, ja se varmaan istui ihan ok, mutta kyllä ihan selvästi häiritsi ponia. Nyt noissa päävehkeissä oli ihan perus ohut nivel. Siitä ei siis edes ohjattu, se vain oli suussa joten ei voinut sinänsä kääntyä painamaan kitalakea ainakaan vedon vuoksi.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 18 Heinä 2012 12:57

Ahaa, aivan. Tiedän kyllä useamman hevosen ja ponin, joille ei yksinkertaisesti mikään kuolain sovi, kun keskittyy aina vaan siihen suussa olevaan kappaleeseen. Kisaamisen koulussa ja raveissa se estää, mutta esteitä ja westerniä (bosalilla) sitten jos jollakulla kuskilla tulee ruusukekuume. :) Valjakon tm varustesääntöihin en ole pahemmin perehtynyt.
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 12 Elo 2012 09:05

Nyt ollaan ratsasteltu kuolaimettomalla ja ihan hyvin on toistaiseksi sujunut :) Missäkohdassa se turpahihna muuten kuuluu olla?

Poni on lihonut aika kivasti kesän aikana, mutta sehän on tiineenä, joten johtuu varmasti siitä ^hehhee^
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 12 Elo 2012 18:16

Mitkä kuolaimettomat käytössä? Yleissääntönä, että ei nenäpiin päällä, mutta ei niin, että turpahihna osuu poskiluihin vai mitä lie ovatkaan. Eli about samalle korkeudelle kuin normaali aachenturpis. :) Mitä matalemmalla on, sitä kovemmin vaikuttaa.

Pääsin taas eilen ajelemaan tuolla shetulla, ja ensi viikonloppuna taas hoidan tuota yksin. Ai että, en malta odottaa, aivan ihana otus! :)
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 13 Elo 2012 07:50

Meillä on Konitorin Globuksen kuolaimettomat. Näin mä ajattelin että suunnilleen samalla tavalla kuin normiturpis.

kivaa oli eilen muksut ratsasti ja ravattiin jokaisen kanssa. Pian 2-v tyttökin oli aivan innoissaan :D
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Katja ei kirj » 02 Syys 2012 22:19

Mä kans oon vähän arponut että mihin kohtaan toi kuolaimettomien turpahihnan pitäis tulla, mutta parhaiten se on asettunut just siihen normiturpiksen kohdalle.

Meidän tamma ultrattiin taas tiistaina ja tiine on edelleen îloits' Nyt uskallan jo olla varovaisen toiveikas varsan suhteen *ihQua*
Katja ei kirj

ViestiKirjoittaja SannaS » 14 Joulu 2012 07:34

Mitenkäs shettisten loimitus? Meillä tulee nyt koko ajan lunta, siis ihan koko ajan.

Mä en oo loimittanut, en suokkia enkä shettistä. Karva on kyllä ihan märkä päältä, mutta on noi alkuperäisrodut vaan kummallisia kun alta se karva on ihan kuiva. Ainoa kerta kun mä olen nähnhyt että mun suokki palelee koko 12v aikana kun se on mulla ollut, oli viime keväänä kun talvikarva oli lähtenyt, vettä tuli koko ajan ja lämmintä oli 10 astetta. Silloin se tärisi. Talvella en ole koskaan nähnyt sen palelevan. Ja Shettiksen karva on vielä pidempi...
SannaS
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Ponit