Ponien suojat

Poni on pieni, mutta vie kaikenkokoisten ja -ikäisten sydämen. Oma alue keskustelulle poneista.

Ponien suojat

ViestiKirjoittaja SannaS » 22 Helmi 2012 23:32

Millaisia suojia käytätte poneillanne? Entä millaisissa tilanteissa, aina vai esim hypätessä?

Meille tuli kauppaan ihania shettissuojia, ja tuli siitä mieleen että millaisia muita suojia ihmiset poneillaan käyttää ja missä yhteyksissä :)
SannaS
Ylläpitäjä

Re: Ponien suojat

ViestiKirjoittaja koo » 22 Helmi 2012 23:41

On kait tämä ponialue muillekin kuin pikkuponeille/shettiksille tarkoitettu..? ;) Niistä vain ollut täällä juttua, niin sillä ajattelin...

Muttajoo, meidän ponilla käytetään... ei melkein koskaan. Karvavuorellisia kumibootseja etusissa hokkikauden ensimmäisinä päivinä ratsastuksen aikana, ja isompia (metri -->) hypätessä etusissa jännesuojia. Tokihan sitä voisi yrittää kunnostautua ponin jalkojen suojaamiseen, vaan kun ei ole koskaan *kopkop* mitään tapahtunut ja harvoin puomit kolisevat. Sileällä en näe mitään järkeä suojittamisessa, ellei ole tohelojalka kuten eräs liikutettavani piensuokki -jolla siis etusissa hivutussuojat ihan tarhassakin, ja kaikissa liikutuksissa.
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 23 Helmi 2012 09:42

koo kirjoitti:On kait tämä ponialue muillekin kuin pikkuponeille/shettiksille tarkoitettu..? ;) Niistä vain ollut täällä juttua, niin sillä ajattelin...

Totta kai, poni kuin poni!

Mitenkäs kuljetussuojat? Mä en ole settiksellä käyttänyt kun ei ole kenkiäkään, mutta isommalla (ja hokitetulla) ponilla varmaan käyttäisin...
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 23 Helmi 2012 23:58

SannaS kirjoitti:Mitenkäs kuljetussuojat? Mä en ole settiksellä käyttänyt kun ei ole kenkiäkään, mutta isommalla (ja hokitetulla) ponilla varmaan käyttäisin...

:D En edes muistanut niitä, kun niiiin vähän tuota on kuljeteltu. Mutta joo, aina jos kuljetus on suunniteltu (=ei ole yhtäkkiä vain ilmoitettu, että saattekin kyydin tallilta toiselle tm) niin jalat on suojattu; nykyisin täyspitkillä liukaspintaisilla kuljetussuojilla, muuten jännesuojat ja bootsit edessä + pintelit takana. Tuo on vielä toistaiseksi hokitettu, mutta kevään mittaan lähtee kaikki rauta jaloista pois, vaan ajattelin siltikin suojittaa matkojen ajaksi jos sitä nyt ehditään kengättömänä aikana edes kuljettaa... Ja tosiaan ihan lyhyimmillekin suunnitelluille matkoille laitetaan suojat, eniten haavereita varmasti tuolla ainakin tapahtuisi lastaustilanteessa.
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 25 Helmi 2012 09:00

koo kirjoitti:
SannaS kirjoitti:Mitenkäs kuljetussuojat? Mä en ole settiksellä käyttänyt kun ei ole kenkiäkään, mutta isommalla (ja hokitetulla) ponilla varmaan käyttäisin...

Ja tosiaan ihan lyhyimmillekin suunnitelluille matkoille laitetaan suojat, eniten haavereita varmasti tuolla ainakin tapahtuisi lastaustilanteessa.

Ainoa haaveri mitä mulle on käynyt omien kanssa (tosin hevonen...) oli purkuvaiheessa vieraalla kopilla. hokkikenkä, ja jotenkin kun lastaussilta oli alhaalla niiin hevo alkoi työntää pikkuisen taaksepäin.Kun se peräpuomi amtoikin periksi, nousi ylöspäin niin heppa tunki sieltä alta, se pumi painoi sen selämpäälle ja sit se hepo tietty sotki jalkansa siinä rytäkässä. Mä en siis ehtinyt eteen kun piti avata laskusila kun oli yksin liikenteessä, kaikki kävi salaman nopeasti. eikä ollut suojia *¨soosoo^
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 25 Helmi 2012 13:04

Mä en käytä koskaan suojia kuljetuksessa, shetuilla nyt tietty ei tarvitsekkaan. Hokillisella isolla ponilla käytettiin aikanaan jännesuojia ja neonpreeniputseja kuljetuksessa. Nykyisin ei niitäkään :roll:
Suojien - siis oikeitten kuljetussuojien - käytön lopetin niihin aikoihin kun pari tutun hevosta sotkeutui hokkeineen niihin ja kaatuivat pahasti kopissa.
Se on varmaan hevoskohtainen ja omistajakohtainen valinta käyttääkö vai ei.. Jos on oikein tohelo rymyäjä niin jotakin suojia käyttäisin etenkin hokkiaikaan.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 28 Helmi 2012 22:05

Mä olen yleensä käyttänyt kuljetuksessa (isoilla poneilla/hevosilla) kuljetussuojia, joiden päälle on kääritty melko tiukkaan pintelit. Niihin ei niin helposti sotkeennu hokeistaan kuin pelkkiin suojiin. Ja ihan perus kumiputsit + pintellit ja patjat on kanssa ollut käytössä.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 29 Helmi 2012 10:07

Ihan ot, mutta hokithan pitäisi aina ruuvata irti ennen lastausta. ;) Mun kisahoidokilta irrotetaan aina hokit jos matkaa yli 15km, siis ei matkan pituuden vaan ihmisten takia ku on kuitenki melko kusista hommaa... Meien kuljetussuojat on sellasella kovahkolla ja kestävällä kankaalla vuorattu, ei siis sellanen tallitoppispintanen niinku monilla -nistä jos hokki menee läpi niin saa kyllä olla normi ratsuhokkeja terävämmät. Tuota meien poniinia ei kait ookkaan kuskattu hokeilla muutaku 1-5km matkoja, enkä niiden takia jaksa hokkeja irrotella... Ehkä sitä sit kantapään kautti oppii jos jotain sattuu.. (toivottavasti ei!)
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 29 Helmi 2012 10:45

koo kirjoitti:Ihan ot, mutta hokithan pitäisi aina ruuvata irti ennen lastausta. ;)

niinkö *nolo* Eipä oo kauheasti tullut ruvailtua... Mä oon ravureitten kanssa pelannut elämäni, ja niitä kuljetetaan aika paljon (toki varmasti treenattavia ponejakin kuljetetaan!) eikä ole tuntunut olevan aikaa hokkien ruuvailuihin. Lisäksi kun ravureilla hokkeja voi olla se 8/jalka niin huhhuh! Ratsuilla usein on vain 4.

Mutta hyvähän se olis kun ruuvais, ei tulis vahinkoja niin helposti.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 23 Maalis 2012 23:45

Enpä ole kyllä koskaan kuullut (ainakaan ratsupuolen) että kisamatkoilla otettaisiin hokit pois ^hmm^ Aikamoista hommaa olisikin ruuvailla niitä eestaas etenkin kun kisapaikoilla monasti hebot on aika virittyneitä ^hehhee^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 31 Heinä 2012 14:57

Mä olen kans kuullut että hokit pitäis ruuvata pois, mut ei tod ruuvailla. Ei voisikaan, sillä usein meillä hepataan hokit hitsillä kiinni kenkään että pysyvät :)

Haluaisin myös nähdä sen ravitallin joka lähtee esim. 7 hevosen voimin raveihin, ruuvailevan 224 hokkia irti ja takaisin yhden illan aikana :D
Terhi

ViestiKirjoittaja Katja » 31 Heinä 2012 21:23

Mä oon tasan kerran ruuvaillut hokit irti ennen kuljetusta. Mun suokkiruuna oli hirmu sählä jalkojensa kanssa ja polki itseään milloin mihinkin, niin ennen klinikkareissua irroitin hokit, työnsin reiät täyteen pumpulia (tää oli varmaan joku hevoshullu- niksi) ja illalla sit hokit takas. Hitonmoinen homma jo yhden hevosen kanssa *pyor*
Katja
Valvoja

Paluu Ponit