Lastenponi

Poni on pieni, mutta vie kaikenkokoisten ja -ikäisten sydämen. Oma alue keskustelulle poneista.

Lastenponi

ViestiKirjoittaja SannaS » 22 Syys 2011 22:40

Mikä rotu olisi paras lastenponi, lapset on vielä tosi pieniä (vanhin 4½v ja nuorin 1v) . Kannattaisiko kuitenkin hankkia joku shettistä isompi poni vai kuinka?

Onko jollain ajatuksia aiheesta? Meillä on ollut hevosia pitkälti toistakymmentä vuotta, mutta poneja ei ole, joten ne on vähän vieraampi alue, viakka aina olen pulleroponista haaveillut.
SannaS
Ylläpitäjä

Re: Lastenponi

ViestiKirjoittaja Paula » 23 Syys 2011 09:18

Minä ostaisin hyvin koulutetun welshin, B-ponin. Siis jos oli paikka ja rahaa.
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 23 Syys 2011 12:09

Eikös Welshit ole aika säikkyjä? VAi onko siinäkin eroa sitten niissä sektioissa? Onko A pienin vai miten se meni..?
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Paula » 23 Syys 2011 13:27

Kisoissa mä niitä oon täällä nähnyt eniten. Todella kivan oloisia. Welsh mountain kai on se pienin niistä. Sellaisen kun saisi...
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja Paula » 23 Syys 2011 13:33

Erehdyin tietty katsomaan poneja... http://hastmarknad.hastnet.se/sok/allt. ... 10&region=
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 23 Syys 2011 15:11

jahas, mä taidan lähteä risteilylle ja ottaa kopin mukaan ;)
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 26 Syys 2011 19:47

Welssi on viiminen ponirotu minkä lapselle ottaisin, kokemuksesta voin sanoa et jos sen rodun sisältä löytyy megarauhallinen lastenponi niin kertokaa mullekkin :/ Onhan ne kauniita, mutta tosiaan yleensä luonnetta ja säpäkkyyttä löytyy. Ihan pienellä pitäis kuitenkin olla turvallinen ja hidas poni liikkeissään.

Mä ehkä pitäytyisin pikkulapselle shettiksessä ja sitten isommalle joku rp. Foresteista, connemaroista jne myös hyviä kokemuksia. Isolla shettiksellä voi ratsastaa aika pitkään kuitenkin vrt vaikka welsh mounttia mikä on aika siro ja kapea poni kuitenkin.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SaijaN » 28 Syys 2011 13:43

Mä olen aina haaveillut (suokin lisäksi) jostain isommasta ponista josta olis lapsille ja mammallekin iloa. Welsh, PartBredinä tai ehkä C. Russit on kans ollu mukavia, ehkä liian vikkeliä lasten alle ja connemarat joihin oon törmänny on ollu juntteja. *reps*
SaijaN

ViestiKirjoittaja Ninni » 01 Loka 2011 17:59

Anne tulee sitten vaan kattomaan uudestaan Hessua :) Kyllä meillä ainakin majailee tosi suloinen welsh a poika, joka ei pelkää mitään, eikä pyöri silmät päässä. Eikä kyllä tuota vanhaa welssirouvaa helpompaa aloittelijanponia varmaan ihan heti löydä. Mutta Rollesta ei sitten puhutakaan mitään *ohmy*
Mutta shettis on kyllä hyvä vaihtoehto. Isolla shetulla ratsastaa pitkään.
Ninni

ViestiKirjoittaja AnneH » 01 Loka 2011 20:46

Ninni kirjoitti:Anne tulee sitten vaan kattomaan uudestaan Hessua :) Kyllä meillä ainakin majailee tosi suloinen welsh a poika, joka ei pelkää mitään, eikä pyöri silmät päässä. Eikä kyllä tuota vanhaa welssirouvaa helpompaa aloittelijanponia varmaan ihan heti löydä. Mutta Rollesta ei sitten puhutakaan mitään *ohmy*
Mutta shettis on kyllä hyvä vaihtoehto. Isolla shetulla ratsastaa pitkään.

No mut Hessu onkin ihana *<3* Sulla onkin muutenkin nuo ponit niin omaa laatuaan *green*
Rolle nyt on Rolle, hauska nähdä millanen äijä siitäkin tulee :P
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 01 Loka 2011 22:46

Ninni kirjoitti: Isolla shetulla ratsastaa pitkään.

No tätä mä toivon meiän Katista *ihQua* kolme muksua suht peräkkäin (joista tosin keskimmäinen tuskin koskaan menee ponin selkään) Niin ponilla on käyttöä seuraavaksi 15 vuodeksi! Säkä on nyt jo varmasti yli 1m
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 05 Loka 2011 17:45

Eikös tuo welshien säpäköiksi yleistäminen ole ihan yhtä yleistä (ja typerää ;)) kuin arabienkin. Minä en ole yhtään ylisäpsyä arabia tavannut, enkä myöskään welshiä. Silloin, kun minä olin vielä pikkupikkuponikoossa, katseltiin minulle russia. En tosin ole koskaan ennen tätä nykyistä "omaa" ponia ollut hoitanut helppoja otuksia, jokainen hoitoponi tai liikutettava oli päälletuleva, pureva ja keuliva pikkuponi. En todellakaan väitä, etteikö olisi ikävä noita aikoja -tuo "oma", eli äidin poni mutta minun hoidettana ym, on erittäin tylsä eikä koskaan ole mitään lukkojen rikkomista extremempää.
koo

ViestiKirjoittaja Paula » 06 Loka 2011 10:21

Koo: Olen kanssasi ihan samaa mieltä. Welshit jotka olen tuntenut ovat olleet pirteitä mutta luotettavia lasten poneja, joilla on pystytty myös kilpailemaan koulua ja esteitä.
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja AnneH » 07 Loka 2011 07:08

Ei se mun mielestä ole typerää yleistämistä vaan ihan tosiasioita. Ponien kanssa paljon touhuavat kyllä tietää. Mut taas toisaalta jos löydät pirtsakan welssin, mutta kiltin, niin sehän on jo kokeneemmalle lapselle mitä parhain. Siinä vaiheessa kun lapsi jo pysyy selässä ilman taluttajaa on ihan kiva että poni kulkee omilla jaloilla eteenpäin, siis ei tarvitse kauheasti käskeä. Toki pitää myös pysähtyäkkin ^hehhee^ Kyseessä tässä topikissa oli vissiin se ENSI-poni?

Mun näkemät welssit (kasvattajien luona ja testatut myynnissä olleet) eivät pääsääntöisesti olleet lastenponeja *why^
Ne on kauniita katsella ja kivoja näyttelyponeja, mutta aivan liian paljon pyörivät silmät päässä jotta minä jaksaisin pitemmän päälle sellaista katella. WPB on myös hyvä kilpaponi, mutta aaaiiiivan liian sähäkkä pienille lapsille.
Meillä ainakin on kiva mennä tuonne ponitarhaan, jossa 6kpl shettiksiä ikähaarukka 6kk-11v, pienimmän lapseni 2½v kanssa. Ei tarvitse pelätä että sähäkkä poni pomppaa päälle ^jesh^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Paula » 07 Loka 2011 11:09

Ne Welshit joista mulla on kokemusta on ollut Mountain-versioita ja siis todellakin kilttejä, mutta pirteitä ja ei sähäköitä. Mutta nämä olenkin tavannut ratsastuskouluilla ja yksityisinä ja ne ovat olleet kultakimpaleita joita eivät ole aikoneet koskaan myydä pois. Eli voihan se olla että mulla on ollut vaan erittäin hyvä (vai huono) tuuri ja nähnyt vain sellaisia kilttejä tapauksia.

Täällähän on russeja ja shettiksiä joka puolella, mutta minuun ne ei iske lasten poneina, koska niistä mulla on paljon enemmän huonoja kokemuksia kuin Welsheistä... (Päälle käyviä juntturoita, jotka ei kuuntele/tottele mitään) Eli siinä on mun kokemukset taas shettiksistä ja samalla tavalla yleistän :-)
Paula
Valvoja

Seuraava

Paluu Ponit