minishettiksen koot???

Poni on pieni, mutta vie kaikenkokoisten ja -ikäisten sydämen. Oma alue keskustelulle poneista.

minishettiksen koot???

ViestiKirjoittaja Paula » 30 Huhti 2013 20:41

Minkä kokoiset varusteet (loimet, kuolaimet ym.) Yleensä voisi sopia tuollaiselle 75-80 korkealle sopusuhtaiselle minille?
Paula
Valvoja

Re: minishettiksen koot???

ViestiKirjoittaja AnneH » 03 Touko 2013 19:10

Varmaan loimet 75-85 riippuen kuinka tanakka on. Meidän minille meni minishettis suitset ja kuolaimet olikin sitten 10.5cm. Sillä on leveät leuat niinkuin pitääkin olla :)
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 03 Touko 2013 22:30

Tuo kuolainkoko on aika jännä. Tuntuu, ettei se ole sitten yhtään mitenkään riippuvainen hevosen koosta. Tuo minun 102-säkäinen liikutettavani kaikin puolin standardi sheturuuna käyttää 10,5 kuolaimia, olkoonkin, että ne ovat minun makuuni aivan liian suuret ja vaihtaisin sentin lyhyempiin.

Meikäläisen kopotilla käytettiin 13,5cm kuolaimia, joskin nykyiset kolmipalaoliivit (joita sisko käyttää noin kahdesti vuodessa) ovat 12,5cm ja poni toimii kuulemma paremmin kuin millään muulla suukappaleella koskaan. Edellisen tallin 170-säkäinen, eikä muutenkaan turhan pieni eikä siro, peevee käytti 12,5 kuolaimia. :D

Vähän OT joo, mutta aina jaksan tuota kummastella. Muuhun en sitten osaakaan mitään sanoa, kovin on yksilöllistä. (ja sekin on muuten hauska, että voin käyttää noita minun hackamoresuitsia, joissa siis full-koon hackamoret ja cob-koon suitset, ainakin kolmella tallin hevosella; 140-säkäinen hyvin pienipäinen nf-ruuna, 146-säkäinen leveä- ja samalla kapeapäinen ratsuponiruuna, sekä 173-säkäinen puoliveriruuna... Eikä tarvi kuin reiällä, korkeintaan kahdella [hackamoren turpis] liikutella säätöjä "normisäädöistä" eli tuon keskimmäisen pään mukaan.) Niinjoo, sekin on jännä, että yli 150-säkäisillä lämppäreillä on lähes aina pienemmät varusteet kuin tuolla minun ponilla. Suojat ja päitset ponya, loimet kymmentä senttiä pienemmät jne. :D
koo

ViestiKirjoittaja Paula » 04 Touko 2013 08:54

Kiitos! Nyt tietää hieman mistä koosta lähtä etsimään, kokeileen ja mittaileen:-)
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja AnneH » 04 Touko 2013 09:58

Joo kuolaimet menee oikeastaan vain kokeilemalla. Huvittaa kun itse ekan kerran tyrkkäsin kuolaimet minille ja luonnollisesti laitoin pienimmät 85mm suuhun mutta ne hävis sinne ^hehhee^

Meidän standardi opetuksen alla oleva vastustaa kuolainta ihan törkeästi, kuolaimettomalla on ihan jees mutta tytöt toivoisi jarrujen parantuvan.. mietin jos kokeilisi hackamorea ^hmm^
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja koo » 04 Touko 2013 13:12

Oliko teillä ne Globuksen crossunderit? (leuan ali ristiin menevät) Mä kokeilisin flower hackamoreja tai LGitä, normi lyhytvartisessa hackiksessa on jo sen verran vipua että esim. mun poni vaan vänkää sitä vastaan. Jos ohjat siirtää ylemmäs, poni on taas herkkä. Ja jos hepan turruttaa hackiksen vipuun, on se inhottava herkistää vivuttomammille. Yks vaihtoehto on kans, että opetatte ihan eri pysähdys/hidastusavun. Meillä se on jalkojen siirto eteenpäin, ja toimii ihan niinku ohjatkin normihevosilla. (jouduin tosiaan opettaan tuon, kun ponin ohjajarrut katos lähes kokonaan) Nopea heilautus --> nopea pysähdsäys, pieni liikautus --> pieni hidastus, ja kaikki siltä väliltä.

Flowereita tosin ei saa kuin Hollannista tai jostain sieltä tilattua, mutta hinta ei oo yhtään paha ainakaan niillä pelkillä renkailla. Ne saa tosin itekin hitsattua, Googlella löytyy esim. Kavioiden kopsetta & koparoiden naksetta-blogin kuvia itsetehdyistä. (ja tuossa olis hyvä maahantuontituote, on meinaan melkonen kysyntä Marylotin vermeille mut niitä ei saa muualta kuin sieltä Hollannista etc tilattua) LGiden hinta on aika järkky, ja ne on osalle pikkuponeista liian isot. Orbitless on uus juttu, vähän LGtä halvemmat muttei mitkään halvat, eikä niissä oo kauheesti kokoeroakaan verrattuna LGseen.
koo

ViestiKirjoittaja AnneH » 05 Touko 2013 07:52

Asiakaskäyttöön menevää ponia ei oikein viitti opettaa tempuille.. Laitettiin pikkuiset hacckikset eilen ja hyvin toimi niillä. Siis tuo ei ole mikään eteenpäinmenevä jyrä, ihan herkkä ja pysähtyy ja tavan kuolain olisi paras, mutta vastustaa sitä tosi paljon. Ihan sama mikä se kuolain on. En tiedä mikä sillä on kuolainta vastaan, suussa ei ole vikaa. Täytyy vielä kokeilla toisen ponin remonttiturpista, mutta jos tuo hackamore toimii ja poni on tyttyväinen sen kanssa niin olkoon sitten se ^jesh^
AnneH
Ylläpitäjä

Paluu Ponit