Ostatko luomua?

Kavioliittojen lisäksi hevosihmisillä on muitakin liittoja, tämä alue on omistettu elämälle tallin ulkopuolella.

Ostatko luomua?

ViestiKirjoittaja Katja » 23 Syys 2012 23:28

Mitä luomutuotteita teillä käytetään ja miksi?

Meillä munat ovat ehdottomasti luomua, vaikka maksavatkin aivan tolkuttoman paljon :shock: Nyt tosin selvisi että meidän paikkakunnalla on luomutila, josta voi ostaa munia huomattavasti kaupan hintoja edullisemmin. Kaupassa kuuden munan rasia maksaa jo neljättä euroa ja tuolla kymmenen munan rasian saa kahdella eurolla.

Muita meillä käytettäviä luomutuotteita ovat puurohiutaleet ja jauhot. Satunnaisesti, lähinnä saatavuuden mukaan ostan myös hedelmät ja vihannekset luomuna, samoin leivät.

Luomutuotteissa minulle on tärkeintä tietysti ekologisuus ja tuotantoeläinten ehkä hiukan paremmat olot. Makukin on mielestäni eri, mutta en tiedä johtuuko se sitten osittain siitä, että tietää kyseisen tuotteen olevan luomua ;)
Katja
Valvoja

Re: Ostatko luomua?

ViestiKirjoittaja Paula » 24 Syys 2012 01:32

Luomuhedelmät varsinkin on hyviä! Luomuna ostan hillot aina, hedelmät kun löytyy (banaanit aina), vihannekset jos löytyy, hirveä syödään eniten, jos on vaihtoehtona luomu, niin erittäin usein valitsen sen, allergioidenkin takia.
Paula
Valvoja

ViestiKirjoittaja SannaS » 24 Syys 2012 08:19

Meillä ei munat ole 100% luomua mutta aika vapaita kanoja nuo ovat tuossa pihahäkissään ;) kaurat niillä on luomua, plus monet ruuanjämät.

Luomuna ostetaan:
- jauhot
- hiutaleet
- pastat suurimmaksi osaksi
- perunat
- porkkanat
- salaatti usein
- erikoisuustot (mm. homejuustoja yms)
- kahvi ja tee osittain (kaikkea ei saa tai raski luomuna)
- leipä, näkkäri
- jukurtti
- Sianliha
- naudan jauheliha
- lammas
- kana ja broileri osittain(aina ei saa tai on liian kallista sillä hetkellä)
- metvursti
- sipuli ja valkosipuli aina kuin mahd
- kerma usein
- jos haen kaupasta maitoa niin se
- toisinaan suklaa
- säilykkeet mitä käytetään
- mausteet suurimmaksi osaksi
- banaanit jos on a muutkin hedelmät
- vihannekset jotka edes jotenkin sopii hintoihin
- joitain vaatteita ja kenkiä
- lasten purkkiruuat (joita ei oikeestaan enä mene)
- hillo ja tex-mex jos vain on saatavina
- siemenet
- sokeri
- hunaja
- joskus olutta ja siidriä

Yleensä haetaan maitoa isolta tilalta jokaei ole luomussa, mutta mä oon raakamaidon ystävä niin haemme silti sieltä. Meillä on luomutila myös tässä saman matkan päästä mutta en oo saanu aikaseksi sieltä hakea vielä
VArmaan vielä on muutakin mitä luomuillaan. Ja niin miksi? Mä uskon luomun vähempiin myrkkyihin, toinen syy on maku ja eläinten kohdalla ihan ykkössyy on tuotanto-olosuhteet
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja AnneH » 24 Syys 2012 19:17

Meillä ostetaan myös paljon luomua, kaikki jauhotuotteet, liha, munat (jos pitää ostaa, omien kanojen ja viirujen munat ei ole täysin luomua) jne.. Tosiasia on vaan ettei meidänkokoisen perheen rahat riitä ruokaan jos haluaa kaiken ostettavan luomua *why^ Kolme täysikokoisen miehen edestä syövää miestä ja miehenalkua, neljäs pienempi ja minä.
Kyllä mä tunnustan, et se maku on luomussa parasta. Tietty eläinten olosuhteet merkkaa todella paljon myös.
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 25 Syys 2012 07:34

niin eikä kaikkea edes saa luomuna. Ja se että meillä raja menee tomaateissa ja kurkuissa, jos naapuritilalta saa tomskua 2e kilohintaan ja kaupassa luomutomaatti on rasiassa 10e kilo niin kyl mä ostan sitä halvempaa. Mutta mahdollisuuksien mukaan valitaan luomua, ei ehdottomasti.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja luomumummo » 18 Helmi 2013 05:31

luomumummo

ViestiKirjoittaja Noste » 19 Maalis 2013 10:39

Meillä ei osteta luomua enää lainkaan. Ennen mulle oli periaatekysymys ostaa kananmunat aina luomuna, mutta kun niiden hinta pompsahti yli eurolla (siis sen 6 kpl:n kennon), niin aattelin, että antaapi olla. Sitten kun en huomannut maussakaan kummoista eroa (ja tosi harvoin niitä munia tulee meillä ihan vaan munina syötyäkään), niin enpä ole enää niitäkään luomuna ostanut.

Ei mulla siis mitään luomua vastaan ole, muuta kuin se hinta. Jos olisivat saman hintaisia, niin mikäpä ettei. Muutenkin suositaan esim. Rainbowta aika paljon, siis jos jostain on kelvollinen halvempi versio, niin ostetaan mielummin sitä kuin merkkituotetta.

Viineissä hintaeroa ei niin huomakaan, niissä voisi luomua kokeillakin.
Noste

Paluu Perhe-elämä ja parisuhteet