[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4586: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4588: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4589: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4590: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
katso viestiketjua - sukupuoliroolit kasvatuksessa | Konitori.fi

sukupuoliroolit kasvatuksessa

Kavioliittojen lisäksi hevosihmisillä on muitakin liittoja, tämä alue on omistettu elämälle tallin ulkopuolella.

sukupuoliroolit kasvatuksessa

ViestiKirjoittaja rinsessa » 20 Syys 2012 00:04

Mitä mieltä olette näistä jaotteluista tyttöjen ja poikien leluihin, leikkeihin, vaatteisiin jne.?

Meillä on kaksi tyttöä, joista vanhempi, neljävuotias on nyt kunnon prinsessavaiheessa ja hän myös jaoittelee värejä, vaatteita, leluja ym. että noi on poikien ja nää on tyttöjen. Tosaalta tyttö kyllä leikkii autoilla, traktoreilla ym. ja lähtee mm. mielellään isänsä kanssa traktorihommiin ym. Mielestäni meillä ei kotona ole tälläistä jaoittelua opetettu, mutta hoitopaikassa isommat lapset tuntuvat neuvovan hyvin tarkkaan näissä asioissa.

Nuorempi, 1,5 vuotias on ottanut mallia siskosta ja pistää kaulaan viidet helminauhat kerralla ja asettelee ylleen isosiskon prinsessähörselöitä ja sipsuttelee rinta rottingilla ne yllään. Tuon ikäisenä vanhempi ei vielä prinsessaleikeistä perustanut.

Itse olen aina välillä selittänyt, että asioita ei tarvitse jaoitella poikien ja tyttöjen juttuihin vaan kaikki voi tehdä kaikkea. Tytöillä voi olla kaiken värisiä vaatteita ja yhtälailla voi leikkiä autoilla kuin nukeillakin. Juuri illalla selailtiin vanhemman tytön kanssa H&M:n kuvastoa ja tajusin, että sielläkin tyttöjen ja poikein vaatteet on jaoiteltu ihan eri sivuille.

Entä jos perheessä on sekä tyttöjä että poikia? Miten sukupuoliroolit tulevat esiin kasvatuksessa, vai tulevatko?
rinsessa

Re: sukupuoliroolit kasvatuksessa

ViestiKirjoittaja SannaS » 20 Syys 2012 05:30

Ah, mun lempiaihe :D Elämme ilmeisen feministisessä perheessä koska meillä molemmat vanhemmat tekevät kaikkia asioita, tiskaa, pyykkää, hoitaa lapsia tai rakentaa, korjaa jne.

Mua ei ärsytä mikään muu kuin se ajatusmaailma, että et voi tehdä jotain asioita koska olet jotain sukupuolta. Mua ei siis haittaa tyttöen prinsessamekot (päinvastoin, ne on suloisia) tai poikien pääkallopaidat, KUNHAN ne tapahtuu omasta vapaasta tahdosta eikä niin että lapsia tuupitaan johonkin ja estetään jonkun toisen asian teko.

Meillä pojat saa käyttää kynsilakkaa ja helmiä tai "tyttöjen" vaatteita ihan vapaasti, ja taas tyttö käyttää poikien vanhoja vaatteita ja leikkii autoilla mielellään. Ulkoisia asioita on helpompi muuttaa kuin sisäisiä asenteita, nimimerkillä eilen meinasin räjähtää kokouksessa erään miehen hauskaksi tarkoitettuun sovinistiseen vitsiin

Meidän toinen poika on erityisen tykästynyt helmiin, kruunuihin ja vaaleanpunaisiin vaatteisiin ja saa niitä pitää. Toisaalta hän tykkää kovin "poikamaisiksi" määritellyistä jutuista. Sisäsyntyiset asiat ovat ok (meillä pojat ovat oppineet pärisemään ja ajamaan autoilla ja pitämään traktoreista ilman mitään ohjausta ja tyttö taas hoitaa pojille ostettuja nukkeja ilman käskyä) mutta se on sitten jokaisen vanhemman päätettävissä mihin suuntaan haluaa lapsensa ajatuksia muokata. Valitettavasti tämä ympäristö nitä muokkaa joka tapauksessa.

Aina on toki se vaara että kun mennään kouluun niin alkaa kiusaus jos on erilainen, tämä maailma on niin ärsyttävän mätä paikka.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 20 Syys 2012 10:01

Mä olen ihmetellyt noita sisäsyntyisiä juttuja, meillä on 3-vuotias poika joka on aina ollut tosi kiinnostunut autoista, traktoreista, junista ja kaikesta mikä yleensäkin katsotaan kuuluvan poikien maailmaan. Sit tyttö taas tykkää leikkiä nukeilla eikä juuri perusta autoista. Pojallakin on ollut nukkeja, mut ei ole ollut niistä juurikaan kiinnostunut. Mitenkään ei ole ohjailtu tiettyjen leikkien pariin mut noin ne vaan näyttää menevän. Kyllä tyttökin tosin tykkää olla traktorin kyydissä ja rakennella junaratoja. Koruista poikakin kyllä tykkää ja haluaa et tukkaan laitetaan pompula välillä, eikä valkoinen tai sininen vaan mansikanvärinen :)

Meillä lasten isä ja ukki varmaan vaalii enemmän noita perinteisiä sukupuolirooleja ihan ajattelemattomuuttaankin, esim. helpommin pyytävät poikaa traktoriin, tietysti osin siksi kun on isompi ja helpompi pitää hommissa mukana. Kieltämättä mäkin vähän vieroksun ajatusta et poika laittais mekon päälle, pelottaa varmaan juurikin tuo tulevaisuus ja se et tulis kiusatuksi... ei tuo kyllä ole tainnut edes pyydellä mekkoa.
Terhi

ViestiKirjoittaja humppa » 22 Syys 2012 00:30

Mä tunnen perheen, jossa on kolme lasta, 6v. poika, 4 v. poika ja 2 v. tyttö. Tyttö on perinyt isoveljiltään vaatteet, lelut ym. En ole koskaan nähnyt tytöllä esimerkiksi mekkoa, saati nukkea, koruja, prinsessajutuista puhumattakaan. Tyttö leikkii lähinnä leikkieläimillä ja joillain traktorijutuilla. Lapset ovat vanhinta lukuunottamatta kotihoidossa, eivätkä käy missään kerhoissa tai muissa. Meidän tytön ns. tyttöjuttuja hän kovasti katselee ja ihmettelee. Mietin vaan noita Terhin mainitsemia sisäsyntyisiä juttuja, että kai siinä silti pitää olla jonkinmoinen virike, että ne pääsevät esiin.

Välillä käy tavallaan sääliksi sitä tyttöä, vaikka on taatusti onnellinen omissa leikeissään, mutta jostain syystä haluaisin, että tyttö saisi edes vähän joitain tyttöjen juttuja.
humppa

ViestiKirjoittaja koo » 22 Syys 2012 17:44

Meitä on siis neljä lasta; minua kaksi vuotta vanhempi veli, kolme vuotta vanhempi veli sekä neljä vuotta vanhempi sisko. Sisko on aina ollut... noh, Tyttö. Koruja, blingiä, meikkejä ym. Tämän kanssa leikimme monesti barbeilla, joilla oli sitten kaikkea pinkkiprinsessaröyhelösysteemiä, kun sisko niin halusi. En taida olla perinyt tältä about mitään vaatteita tm, ehkä jonkun tallihupparin. Isoveli taas on nykyään kiinnostunut lähinnä musiikista, mopo/auto on vain paikasta A paikkaan B kulkemiseen, joku kesä tuota skootteria (joka siis ostettiin tuolle siskolle, veli ei tarvinnut crossia ja ajelee siis kouluun tuolla Piatsiolla) värkkäsi kun se päätti pamahtaa. Lapsena leikimme veljen kanssa dinosauruksilla, piirtelimme isoille papereille kaikenmaailman dinoja ja keksimme uusia lajeja. Jossain vaiheessa pelasimme myös Pokémon-korteilla. Pikkuveljen kanssa meillä ei ole koskaan ollut mitään omaa juttua, tai on, toisten hakkaaminen ja tappelu. :D En ole koskaan tullut tämän kanssa toimeen, enkä tule vieläkään. No joo, leikimme pikkuautoilla ja junaradoilla. Koen tulevani toimeen kuitenkin parhaiten tuon isoveljen kanssa, vaikka se nyt on täysin vastakohta minulle. Kavereiden kanssa leikimme pikkueläimillä, lähinnä hevosilla, ja vähän myöhemmin keppihevosilla. En oikeastaan edes muista mitä olen kaikkien muiden kavereiden kanssa tehnyt lapsena, kuin tuon ainoan noilta ajoilta säilyneen kaverin. Sen kanssa aloimme mm. keräilemään Schleich-figuureja, joilla sitten myös leikimme urakalla ja kuskauksesta meiltä heille ja toisinpäin on ponien korvista maalit kuluneet. :D Tämä kaverikin on täysin minun vastakohta, söpö pieni vaaleatukkainen hullu aluetason kisaaja, joka minuun silmiini on aika öö luonnosta vieraantunut ja pelkää mm. hiiriä -mutta toisaalta on niin jätkä, ettei kukaan... Oli kersana juurikin prinsessatyyppejä, nykyistäkin pinkimpi. Olen myös kasvanut aika jätkäksi; en ole koskaan meikannut, (ok, sisko heitellyt väriä naamaan ehkä kahdesti? ja kaveri kerran...) mekkoa en ole pitänyt varmaan kymmeneen vuoteen ja hamekin viimeksi joulukuussa 2007. Olen kerran kokeillut korkokenkiä jalkaan, ja tiesin samantien ettei sekään ole minun juttuni ja olen pysytellyt tasapohjaisissa kengissä. Rrrrakastan mopoja, nimenomaan crossimallisia, en skoottereita. Huoneessani voisi asua aivan hyvin joku poika; pelkistetty huone, parit bändiseinäliput seinillä, tietokone, sänky, levyhylly ja -soitin sekä pari elukoiden asumusta. Valinnaisaineinakin minulla on tosiaan kone- ja metallioppi sekä mopojen rassauskurssi. Naisellisinta minussa on ööh eläimet? Tai lähinnä poni. Tai en kyllä oikeastaan tiedä yhtään poikaa, jolla olisi jyrsijöitäkään...
Enkä koe olevani yhtään vinksahtanut; ja olen iloinen, ettei minua ole yritettykkään pukea mekkoihin niistä kieltäytyessäni, tuputettu jotain Demi-lehtiä tai muutakaan.

Eikä minua ole kiusattu. Koskaan. Joo, joka ikistä lasta nimitellään koulussa vähintään pari kertaa sen elämässä, tiedä sitten onko se jotain testausta et kestäksä hei tätä, vai ootsä ihan nössö? mutta sellaiseen ei pitäisi yhdenkään perusjärkevän, hyvin kasvatetun & tuetun lapsen elämä kaatua.
Itse en olisi yhtään huolissaan, jos joku lapsi nyt lajittelee värit ja lelut sukupuolten välille, tai jos nyt se poika sattuukin tykkäämään prinsessajutuista. Kyllä se siitä oman polkunsa löytää, kunhan ikää ja kokemusta tulee.
koo

ViestiKirjoittaja SannaS » 22 Syys 2012 17:55

Niin siis kun tuossa ekassa viestissäni mainitsin että sisäsyntyiset jutu on ok, niin ei meillä ainakaan nuken hoivaaminen tarvinnut muuta virikettä kuin että se nukke oli olemassa (pojille oli ostettu nukke koska halusin että hekin saa hoivata jos halusivat - eivät halunneet). Tyttö on hoivannut myös pehmoleluja, joista pojat ei ole ikinä välittäneet mitään. EI tuo tyttö kyllä paljoa nyt nukella leiki, silleen aina välillä, mutta mä en osaa siihen kannustaa kun en ole ite leikkinyt nukeilla ikinä *nolo*

Koo mielenkiintoinen kertomus :)

Me leikittiin lapsena aina "sukupuolettoia" leikkejä metsässä, en muista mitään tyttöjuttuja lapsuudesta kovin palojn, joskus taidettiin pitää jotain "muotinäytöstä".
Siihrn aikaan muutenkin keksittiin paljon enemmän leikkejä kun ei ollut sellasta kuin nykysin että lelut leikkii lasten puolesta
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Katja » 22 Syys 2012 18:29

Meillä oli myös lapsuudessa paljon ns. sukupuolettomia leikkejä. Mulla oli leikkikavereina mun kolme vuotta nuorempi pikkuveli ja mun ikäinen poika. Tai no tarkemmin mietittynä ne varmaan oli yleisen mittapuun mukaan poikien leikkejä. Muistan kyllä sitten että esim. pari vuotta vanhemman serkkutytön kanssa vedettiin joitain mummon vanhoja pitsimekkoja päälle ja leikittiin hienoa rouvaa. Kouluikäisenä tyttöjen kanssa leikittiin lähinnä vaan heppajuttuja ja koska meillä oli tosi pieni koulu, niin siellä leikittiin paljon yhdessä iästä ja sukupuolesta välittämättä. Jotenkin musta tuntuu, että nykyään kouluikäisillä on paljon voimakkaammat sukupuoliroolit kuin mun lapsuudessa ja nuoruudessa.

Meidän tytöillä on leluina niin nukkeja kuin autoja, prinsessajuttuja ja junarataa ja kaikki kelpaa. Paljon on myös mielikuvitusleikkejä, joihin ei valmiita leluja edes kaivata. Vanhempi, kohta neljävuotias tyttö pukeutuu nyt mielellään prinsessaksi tai balettitanssijaksi ja esittelee sitten hienoja tanssejaan, joita me asiaankuuluvasti ihastelemme. Välillä sitten ajetaan rekoilla rallia tai lennetään pahvilaatikkoraketilla kuuhun.

Meillä ei siis tuputeta tytöille "tyttöjen juttuja", mutta kyllä musta on kiva pukea tytöt välillä mekkoihin ja muutenkin tyttömäisesti, enkä näe siinä mitään pahaa. Toisin kuin siinä että tytöt puetaan kuin aikuiset naiset :shock:
Katja
Valvoja

ViestiKirjoittaja AnneH » 23 Syys 2012 08:29

Mä olen ollut vähän kuin koo pienenä (ja ehkä nytkin), en erityisemmin välitä mitä päälleni laitan, en pidä koruja, mulla ei ole reikiä korvissa, en tykkää lakata kynsiä.. Meikkaan kyllä jonkin verran, mutta tyyliin silmät *green*
Sisko on hyvinkin neiti, tykkäsi pukeutua rinsessaksi, minä taas kolusin talleilla ties missä lumpuissa.
Itselläni on kolme kappaletta poikia ja täytyy sanoa, että sopii hyvin minun psyykkeelleni ^jesh^ Tuttavieni tyttölapsia katselen puolikauhuissani (no vitsi) kun ovat vaaleanpunaisissa hepenissä koruineen ^hehhee^

Meidän perheessä on ehkä perinteiset sukupuoliroolit sitten heittänyt päinvastoin, mies hoitaa aina pyykit, laittaa ruokaa ehkä enemmänkin kuin minä ja siivoaa takuulla enemmän kuin minä. Huvittavinta tässä on se, että hän on lähtöisin perheestä missä sukupuoliroolit olivat hyvinkin esillä. Anoppi teki aina ruuat ja siivosi. Mistä lie sitten poika oppinut..
AnneH
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 23 Syys 2012 18:48

Mä tykkään koruista mutta en oikeastaan koskaan meikkaa. Ja koruistakin yleensä luonnonmateriaaleista.
Mutta sehän ei sinänsä ole naisellista tai miehekästä, vrt monet rokkistarat jotka vetää kajaalia enemmän kuin minä elämässäni ;)

Me leikittiin lapsena usein Nils Holgerssonia ja taotaoa ja sellasia. Ja etsiviä ja aarteenmetsästäjijä yms. Jotka varmaan nykyisin oliskin sitten "poikien" juttuja :roll:

Tällä hetkellä tuntuu että tyttölapsi on helpompi kuin pojat ton metelin ja riehumisen osalta, mutta toisaalta se on vasta 2v ja nuo pojat 4 ja 5, joten ehkä se ehtii vielä tulla päättömäksi riehujaksi sekin ;)
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja murh » 18 Marras 2012 11:06

tällä hetkellä sapettaa lasten rajoittuneisuus joka toki tulee sieltä vanhemmilta. Meidän poikaa on naurettu vaaleanpunaisten raitojen vuoksi varahoitopaikassa. Se tuntuu pahalta koska itse ei rajoita lasten käytöstä millään.

Tällasitahan se on kun isoissa kaupoissakin on "tyttöjen ja poikien lelut" ja vaatetukset. :/
murh

ViestiKirjoittaja rinsessa » 18 Marras 2012 17:09

Luin tossa yks ilta meidän hyllyjen kätköstä löytynyttä Benjamin Spockin lastenhoito- opsta jostain 60 - luvulta. Siellä mm. mainittiin, että ei ole haitallista jos poika joskus leikkii tyttöjen leikkejä.. muutenkin k.o. kirjasta huomaa, että 50 vuodessa on kuitenkin astuttu aimo harppaus eteenpäin näissä roolijaotteluissa..tai siis niistä eroon pääsemisessä. Toki jotkut jutut ovat juurtuneet niin syvälle, että liekö niistä koskaan päästäänkään eroon *why^ .
rinsessa

ViestiKirjoittaja Noste » 19 Marras 2012 12:26

Meidän 4-vuotias tyttö erottelee aika tarkasti tyttöjen ja poikien lelut. Luettelee lelumainoksista, mitkä lelut sopii hänelle ja mitä pitäisi ostaa pikkuveljelle. Liekö päiväkodista sitten oppinut vai mistä.

Tyttö tykkää kovasti prinsessajutuista, pukeutumisjutuista ja haluaa, että kynnet lakataan jne.

Ja kyllä minäkin tykkään pukea tyttöä pinkkiin (vaaleanpunainen on mustan ohella mun lempiväri).

Pikkuveljelle menee vielä vauvana tytön vanhoja pinkkejä bodeja, jos muita ei ole puhtaana. Mutta en mä päiväkotiin enää pukisi ns. tytön vaatteita. Mä olen nyt pyrkinyt ostamaan tytölle kengissä ja ulkovaatteissa neutraaleja värejä (mustaa, harmaata, vihreää, sinistäkin), jotta nuo kalliimmat vermeet menisivät sitten muutaman vuoden kuluttua pikkuveljellekin.

Mutta ihan järjettömän hankalaa on kyllä löytää esim. haalareista sellaista unisex-mallia. Ne on joko sinisiä TAI punaisia. Mielummin sitten se sininen.. :D
Noste

ViestiKirjoittaja SannaS » 19 Marras 2012 12:34

SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Terhi » 19 Marras 2012 13:04

Meillä poika oli tosi onnellinen kun sai uudet pinkit verkkarit (ostin pikkusiskolle käytettynä mutta mahtuivatkin vielä pojalle), eikä ole ainakaan sanonut että kukaan niitä olisi arvostellut päiväkodissa. Siellä on selkeästi pari isompaa poikaa joista ei niin tykkää, ne kuulemma aina jahtaa jne, mutteivät ole kai kommentoineet vaatteista mitään, tai sitten menee vielä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toivottavasti saisikin pitää vapautensa noiden asioiden suhteen vielä kauan.

Nukeista poika ei perusta, tyttö taas tykkää leikkiä myös autoilla, mutta kova on vauvojakin hoivaamaan. Kynsilakkaa meillä ei lapset ole vielä laittaneet, itsekin käytän harvoin niin ei niille ole varmaan tullut edes mieleen kokeilla, vaikka kiinnostuneita minun kynsistä ovatkin olleet jos olen lakkaa laittanut. Hyvä niin, tuntuu se sen verran myrkyltä, vaikken tiedä onko haitallista.
Terhi

ViestiKirjoittaja Noste » 19 Marras 2012 13:55

Mä en jaksa uskoa, että päiväkoti-ikäiset lapset katsovat, mitä kenelläkin on päällä. Enemmän ne katsoo, mitä leluja kenelläkin on mukanaan, jos niitäkään.

Mä olen siis vaan itse siinä mielessä vanhoillinen, että en pysty pukemaan poikaa ns. tyttöjen väreihin (siis silloin vanhempana), paitsi nyt ehkä punaiseen, jos paidassa ei ole "tyttömäisiä" kuvioita. Tytölle taas on helpompi pukea ns. poikien vaatteita, joskaan en niissäkään valitse poikamaisia kuva-aiheita.

Eniten tykkäisin retro-tyyppisistä ruskeista ja oransseista ilman kuvioita, mutta ei sellasia niin kirppiksiltä tai tarjouksista löydä. Mitään sikahintaisia Me&I-vaatteita en suostu ostamaan (missä sellaisia värejä enemmän löytyisi).
Noste

Seuraava

Paluu Perhe-elämä ja parisuhteet