Teidän häät

Kavioliittojen lisäksi hevosihmisillä on muitakin liittoja, tämä alue on omistettu elämälle tallin ulkopuolella.

Teidän häät

ViestiKirjoittaja Ocariina » 09 Syys 2011 20:40

Satuhäistä tuli mieleen että millaset olikaan ne teidän häät :?:

Kauanko olitte tunteneet/seurustelleet ennen naimisiin menoa? Miten ja missä juhlitte vai juhlitteko ollenkaan? Minkälainen oli budjetti? Paljonko vieraita? Päättikö morsian kaiken? Hääleikkejä vai pelkistetympi linja? Kerro kaikki, mitä ei edellisistä käynyt ilmi! :D

Me ollaan menty vähän "pers edellä puuhun", kun mentiin kihloihin kun odotin esikoista enkä halunnut paksuna mennä alttarille (siis viis siitä montako lasta hääkuvassa on, kunhan linjat on kunnossa ^hehhee^ ). Sitten pamahtikin asuntolainat ja autolainat ja seuraava raskaus.. Ehkä nyt sitten ehtis kohta naimisiinkin? *nolo*
Ocariina

Re: Teidän häät

ViestiKirjoittaja Eltaka » 11 Syys 2011 18:08

Me mentiin naimisiin toisen lapsemme ristiäisissä kotona. :D Päätettiin joskus loppuraskaudessa, että tehdään näin eikä kerrota asiasta kellekään, joten kukaan vieraista ei tiennyt meidän suunnitelmista mitään ennenkuin pappi muuttikin ristiäistervetuliaispuheensa toiseen suuntaan eli vihkimiseen. ;) Kyllä siinä mummojen leuat loksahteli kun kummit saikin mennä vielä istumaan vaavin kanssa! Eli budjetti ei ollu mikään valtaisa tuona päivänä, mutta viikon päästä pidettiin sitten kavereille "tuparit", missä sitten jossain vaiheessa muutaman sidukan jälkeen kerrottiin tää meidän todellinen juhlan aihe ja johan oli kamutkin yllättyneitä. :) Meille sopi tämä ratkaisu koska ei haluttu mitään isoja juhlia (no mä oisin ehkä kirkkohäät halunnu..) ja ei varmaan ois jaksettu ikinä häitä järjestää enää lasten teon jälkeen.. Niin, mekin siis mentiin kihloihin kun ekaa odotettiin ja yhdessä oltiin oltu kuus vuotta ennen naimoja.
Eltaka

ViestiKirjoittaja Trix » 12 Syys 2011 18:28

Jaetaan nyt tässä lämpimikseen meidän häät kun ne on vielä niin tuoreessa muistissa. :)

Me mentiin ukon kanssa siis tämän vuoden kesäkuussa naimisiin, suurin piirtein meidän seurustelun viisivuotispäivänä. Kihloihin oltiin menty pari vuotta aiemmin, ajatuksena että vuoden päästä voisi mennä naimisiin. Mutta sitten tulinkin raskaaksi ja tyttö syntyi sinä keväänä kun oltiin ajateltu niitä häitä. En halunnut alkaa hössöttää pienen vauvan kanssa mitään häitä, joten siirrettiin sitten vuodella eteenpäin niitä kemuja.

Totta puhuen en olisi ollenkaan välittänyt hössöttää häiden kanssa, minulle olisi sopinut ihan hyvin että oltaisiin menty naimisiin vaikka tytön ristiäisissä. Mutta meillä mies oli mies se joka halusi ne prinsessahäät, tai no, hän halusi että kun nyt kerran mennään naimisiin niin mennään sitten ihan niinkun "kuuluu". Hän on hyvin perinteitä kunnioittava mies muutenkin. Onneksi ei sentään vaatinut mitään juhannushäitä, riitti että ne oli kesällä. *sun* Eikä se nyt ihan niinkään mennyt että hän vaan vaati, mutta kun minulla itselläni nyt ei varsinaisesti ollut mitään näitä häitä vastaan (muuta kuin järjestelykammo) ja ne oli hänelle tärkeät, niin ajattelin että kerrankos sitä.

Naimisiin mentiin oman kunnan kirkossa kaksikielisin seremonioin kun mies puhuu toista kotimaista. Juhlat pidettiin sitten oman kylän seuraintalolla. Minä päätin ja hoidin pääasiassa kaiken (anoppi toki otti lahjakkaasti myös osaa kaikenlaiseen, hyvässä ja pahassa), mies hoiti lompakon virkaa pääasiassa. Tai no, sanotaanko että hoidin kaiken etukäteisjärjestelyn, käytännön puuhiin mieskin sitten osallistui, siis esim. juhlapaikan koristeluun ynnä muuhun tällaiseen. Ja toki me nyt keskusteltiin asioista, mutta aika lailla mies luotti minuun.

Hevosista en suostunut tinkimään lainkaan eikä mies pistänyt vastaan vaikka ne oli sikakalliit kun ne piti rahdata tänne toiselta puolen Suomea että sain sellaiset kun halusin. Se oli ainoa asia mikä minulle oli tärkeää koko hommassa (no ehkä sen itse naimisiinmenon lisäksi îloits' ), ja mies sen ymmärsi. Meillä oli Åfeltin Miika parivaljakkonsa kanssa, niillä oli ihan sairaan hienoa päästellä ympäri kyliä ja lopulta juhlapaikalle! Olen ihastellut sitä yhtä hänen hepoaan jo ammattikoulussa ja ajatellut jo silloin että sen kyydissä olisi hienoa lähteä kirkolta, ja oli tosi upeaa että vielä melkein kymmenen vuoden jälkeen onnistuin saamaan sen ihan samaisen hevosen sitten hääajelutukseeni. :)

Vieraita oli noin neljäkymmentä, että ihan sellaiset pikkuhäät oli vaan. Kutsuttiin tärkeimmät sukulaiset ja ystävät, ihan tarkoituksella haluttiin että paikalla on vain meille tärkeimmät ihmiset, ettei mitään koko kylän häitä. Juhlapaikalla syötiin ensin hyvin, meillä oli paikallinen pariskunta pitopalveluna joka hoiti kaiken syömispuolen. Uudet perunat kasvatettiin juhlia varten itse ja jotain pikkuleipiä leivottiin, muuten pitopalvelu hankki ja teki kaiken. Oli siis uutta perunaa ja sillejä, porsaan ulkofilettä, erilaisia kaloja, useampi salaatti, ihan tällainen perusmenyy, mutta oli tosi hyvää! Ruoan päälle tietysti kahvit ja kakut. Illalla pitopalvelu laittoi vielä viimeisenä ennen lähtöään yöpalaksi karjalanpiirakoita munavoilla esille että ihmiset sai hakea vähän huikopalaa jos siltä tuntui. Nälkä ei ainakaan jäänyt! Juomaksi oli booli, viinejä ja mietoja alkoholijuomia, siis maidon ja mehun lisäksi. :) Juomanhakureissu tehtiin Tallinnaan keväällä kun appiukkokin tarvitsi omiin juhliinsa juomia niin se oli jopa ihan kannattava reissu.

Budjettia ei etukäteen tehty kauhean tarkasti, kaikkeen käytettiin rahaa sen verran kun tuntui että oli pakko. Säästettiin missä voitiin mutta joihinkin asioihin haluttiin panostaa kuitenkin. Lopullista summaa ei kukaan koskaan ilennyt edes laskea, mutta helposti meni useampi tuhat euroa, alle kymmenen nyt reilusti kuitenkin. Siis kun laskee mukaan kaikki mahdolliset sormuset ja muut varsinaisten hääjärjetestelyjän päälle. Mutta ajateltiin molemmat että se tehdään vain kerran elämässä, että tehdään sitten sellaiset kuin halutaan.

Mitään isompia ohjelmanumeroita ei ollut, kakku leikattiin ja häävalssi tanssittiin. Me ei välitetä mistään leikeistä sen enempää, se ei tuntunut ollenkaan meidän jutulta. Meillä oli vihkiminen klo 15.00 ja bändi alkoi soittaa 20.00, eikä siinä välissä kyllä oikeasti ehtinyt kenellekään tulla tylsää kun siinä oli kuitenkin ruoka ja kahvit. Toki meillä vieraat tunsi hyvin toisensa ja kaikille oli juttuseuraa luppoajoiksi. Bändi sitten soitti melkein yhteen asti yöllä ja lähes koko ajan oli joku tanssimassa. Aluksi tahtoi olla hiukan hiljaista kun juhlapaikka oli siinä vaiheessa iltaa kuin pätsi kun koko päivän oli ollut älytön helle. Mutta onneksi se iltaa kohti viileni.

Miehen kanssa poistuttiin paikalta samaan aikaan kun bändi lopetti. Meillä oli ihana yöpaikka paikallisessa kartanossa, jossa oltiin ihan kahdestaan siis koko kartanossa. Paikan omistaja on sen kartanon remontoinut juuri mm. tällaiseen käyttöön ja meillä oli siellä useampi huone missä saatiin oleskella. Se oli ihana paikka, se on sisustettu kartanon perinteitä kunnioittaen ja sellaiseen vanhaan tyyliinkin, en osaa sen paremmin sanoa miten kun en sisustuksesta mitään ymmärrä mutta upea se oli. Yöksi meille oli shamppanjat ja pientä yöpalaa ja aamulla todella upea aamiainen.

Että sellainen oli meidän päivä. Oli todella mukavat juhlat, tosi hyvä mieli jäi. Tosin päällisin tunne oli pitkään helpotus siitä että ne oli nyt ohi ja pääsi keskittymään taas tavalliseen arkeen, minä kun en siis siitä hössötyksestä sitten yhtään välittänyt. Mutta kyllä se kannatti, sen kerran elämässä. Toiste en kyllä rupee.

Anteeksi nyt, tästä tuli kamalan pitkä jaaritelma, tuntui vaan niin mukavalta muistella tuota ihanaa kesäistä päivää näin sateisen syksyn keskellä. *heart*
Trix

ViestiKirjoittaja SannaS » 13 Syys 2011 13:51

Trix, olipa ihanasti kerrottu *ihQua* Tuntui melekin kun olisi ollut häissä itsekin mukana!

Meidän häistä on aikaa yli 5v, mutta silti muistelen tapahtumaa kovin lämmöllä vieläkin.

Me ei ehditty hirveän kauaa olla yhdessä kun mentiin naimisiin, alle vuosi. Häitä alettiin suunnitella noin 5kk ennen itse tapahtumaa, ja varattiin pieni idyllinen puukirkko tapahtumaa varten meren rannalta naapurikunnasta. Tarkoitus oli pitää häät tosi minimaalisina, ja siksi rajattiin käytännössä melkein kaikki kaverit pois, koska muuten rajanveto olisi ollut tosi hankalaa, kenet kutsuu ja kenet ei. Lopulta kirkossa taisi olla noin 40 ihmistä, ja itse jatkopaikassa noin 35.

Minä katselin morsiuspukuja eri liikkeistä, mutta mikään ei oikein sytyttänyt, ja ne olivat sitäpaitsi ihan törkeän kalliita! Sitten löysin vuokraamosta juuri näköiseni puvun; yksinkertaisen, kuten itsekin olen ;) Se olikin hyvä vaihtoehto, sillä puku oli melko likainen seuraavana päivänä, joten sen sai vain palauttaa sinne ja jättää pesut muitten huoleksi. Muutenkin tilaa on aika vähän, joten säilyttäminen olisi ollut hankalaa... Miehelle ostettiin ihan tavallinen musta puku joka on ollut paljon käytössä..

Etukäteen väsättiin kortit itse, hääpaikkaan osoittamassa oli hevoskuvioiset sydämenmuotoiset kaasupallot. Olisin halunnut toki hevosajelua, mutta koimme sen liian hankalaksi; kirkolta olisi tarvinnut mennä lossilla yli, ja asvalttitietä taivaltaa yli 10km + sitten vielä 5km hiekkatietä, joten päädyimme autoon. Hääautona meillä oli LandCruiserimme HJ61 "Mörssäri" ja siellä istuimme takana heinäpaalin päällä siemaillen kaiverretuista laseista omppuhelmeilevää :D Itse vihkiminen oli mukava tilaisuus; pappi oli humoristinen, ja kaikki sujui kivasti. Kirkosta kun tultiin niin lenteli kauraa niskaan - kuinkas muuten ;) Hääkimppu oli sellainen ranteessa roikkuva, se oli punottu koivuista ja siinä oli koivun urpuja ja oransseja tulilatvankukkia ja valkoisia freesioita. Se oli tosi kaunis! Koko väriteema oli valko-oranssi-vihreä. Hääkimppu

Hävastaanotto oli sitten kylämme metsästysmajalla. SInne oltiin viety kovuja ja luonnonkukkia koristeeksi - olihan juhannus. Ensin kilisteltiin ja sitten syötiin, ruokana oli uusia perunoita, possua, kaloja ja salaatteja, saaristolaisleipää, ihan perus kesäruokaa. Juomina oli olutta, viiniä ja boolia, sekä tietty vettä ja kotikaljaa. Iltapalaksi oli sitten broilerisalaattia.

Ruuan jälkeen tanssittiin, häätanssinamme oli Teräsbetonin "Taivas lyö tulta" *green* ja sitten meillä oli bändi soittamassa, joka jatkoi koko illan. Oli meillä ihan morsiamenryöstökin; minut vietiin keskustaan jossa piti käydä pubissa oluella, mutta se oli juhannuksena kiinni. SIlläaikaa mieheni yriti lunastaa minua takaisin kokoamalla hevosen suitsia ;D onneksi se oli kuvattu, sain nähdä miten sujui ;) (tai ei sujunut) Muita leikkejä tai traditioita ei tainnut olla, paitsi kun leikattiin kakkua niin tokihan siinä piti polkaista ja voinette arvata kumpi polkaisi ensin ^hehhee^

Kaikilla taisi olla ihan hauskaa kun porukka viihtyi myöhään. Me jatkettiin sitten siitä paikalliseen hotelliin ja siellä oli aamiaiset. Aamulla ihmettelin miten oli niin kummallisen huono olo, ihan erilainen kuin krapula, mutta se onkin sitten jo ihan toinen tarina... ;)

Rahaa meni koko lystiin varmaan 4-5tuhatta, vaikka pienellä budjetilla oltiin liikenteessä.
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Trix » 13 Syys 2011 14:53

Voi vitsit Sanna, ihanat on ollut häät teilläkin! *ihQua* Toi sun hääkimppu on kyllä ollut tosi nätti, ja puku samaten (mitä nyt tuosta kuvasta selviää)!
Trix

ViestiKirjoittaja Tuikku » 13 Syys 2011 17:46

Moi Sanna
Waude, että Konitorin yhteydessä on tällainen keskustelupalsta! Lueskelin juttuja ja huomasin tämänkin osion.
Muistan teidän Juhannus -häät..Häätohinaa riitti myös vierailla ennen juhlia. Vaatteita, hattuja ja muutakin reksvisiittaa etsittiin hakemalla *ilo*. Itse juhlia edelsi tietenkin Morsiamen polttarit; siitäkin riittää yhä hauskaa muisteltavaa ;)
Häät olivat juuri Teidän näköiset, hyvää ruokaa, musiikkia ja mahtavat vieraat *jppii*
Terv. Tuikku
Tuikku

ViestiKirjoittaja SannaS » 13 Syys 2011 18:05

Tuikku *ilo*

Tänne vain kirjottamaan kaikkea ja kerro tyttärillesi ja kaikille tutuillesikin! Ei tarvi olla eläinihminen vaikka kirjotteleekin, pelkkä ihmisyys riittää ;)

Eikö ollutkin hauskat häät, ja polttarit peruukkeineen oli kanssa loistavat *reps*
SannaS
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eltaka » 13 Syys 2011 22:27

Mun pitää kans mainita et sit kun pidettiin kavereille noi hääjuhlat niin meidän häätanssina oli Sonata Arctican "Sharmandelay" (vai miten se kirjotetaan???). Siinähän on valssin rytmi joten siinäkin tapaa sopi. Suomalainen biisi meillä oli sit Johanna Kurkelan Rakkauslaulu, koska se sopii sanoitukseltaan kuin nenä päähän meille! :D
Eltaka

ViestiKirjoittaja ohna » 20 Syys 2011 14:14

*heart* Ihania häätarinoita *heart*

Me oltiin oltu yhdessä, ööh, 7 vuotta, kihloissa oli oltu vuosi. Elokuussa oli 4 vuotishääpäivä. Kun kihloihin mentiin päätettiin käydä vihillä jos lapsi ilmoittelisi tulostaan. Kumpikaan meistä ei ole mikään esiintyjä, eikä huomion keskipiste, niin haluttiin ihan pieni juttu vaan ja rajattiin paikalle vain tärkeimmät. Mies ja minä *heart* . Kesän ainoa yhteinen lomaviikko, maanantaina lähdettiin Berliiniin ystäviä moikkaamaan. Lähetettiin sieltä lähipiirille kortit joissa mainitsimme häämatkamme sujuvan ihanasti, vaikka etukäteinen olikin. Torstai yönä tultiin kotiin ja perjantai aamuksi oli maistraatissa aika varattuna, paikalla vain hän ja minä, tuomari ja todistajat viraston puolesta. "Tahdon" jälkeen lähdettiin kahden ravintolaan syömään ja illalla "tunnustettiin" vuorotellen vanhemmillemme mitä tuli tehtyä *sun*
ohna

ViestiKirjoittaja Noste » 23 Syys 2011 14:41

Todella mukavan kuuloisia häitä! ^jesh^ Oikein kontrastina sille, kun tänä kesänä jouduin itse osallistumaan sellaisiin vähemmän mukaviin häihin, jotka olivat todella pitkäveteiset ja kuivat.. :roll:

Me olimme tapailleet vajaa pari vuotta ennen naimisiinmenoa. Hääpukuna toimi viinipunainen iltapuku. Häät alkoivat hääkuvauksella, jonka jälkeen mentiin maistraattiin vihille. Paikalla olivat miehen veli avovaimoineen, molempien vanhemmat sekä minun tätini. Vihkimisen jälkeen menimme juhlalounaalle ravintolaan, jossa oli tarjolla katkaraputoastia, ankanrintaa ja gorgonzola-päärynöitä. Olivat hyviä. :P Lounaan jälkeen menimme hääkahveille meidän kotiimme, hääkakut olivat haettu konditoriasta. Ja siinäpä se sitten olikin. Illalla käytiin hakemaan toinen auto takaisin kotiin ja laitettiin tiskikone pyörimään. Häämatkalle ei olla päästy vieläkään. ^hehhee^

Budjetti oli noin 600-700 euroa kaikkineen (lounaan ja hääkakut maksoi morsiamen isä).
Noste

ViestiKirjoittaja AnneH » 27 Syys 2011 07:56

Meidän häät vedettiin niin perinteiseen malliin kuin olla ja voi, n.150 vierasta+mutsi sai hössöttää yllin kyllin ^hehhee^ No, me oltiin nuoria (22v) ja täysin johdateltavissa. Nyt jos pitäis viettää häitä niin tekisi asiat just niinkun itse haluaisi.
Mutta joo naimisiin päästiin Toivakan kirkossa, poliisifarkulla ajettiin hääpaikalle Ruuhipirtille, kivat ohjelmat oli kaaso ja kaverit järjestäneet *ihQua*

Me vietettiin kristallihäitä 6.7. ja mä sain uuden vihkisormuksen (vanha oli liian pieni :P )
AnneH
Ylläpitäjä

Paluu Perhe-elämä ja parisuhteet